Cultuurkaart slaat aan bij jongeren

De Cultuurkaart voor de leerlingen in het voortgezet onderwijs blijkt aan te slaan. Tot en met 30 juni heeft de schooljeugd met de nieuwe Cultuurkaart ruim vijf miljoen euro besteed aan culturele activiteiten. Vooral in de provincie Utrecht is de kaart succesvol: daar is 62 % van het regionale tegoed gespendeerd. Daarna volgen de provincies Drenthe (44%), Groningen (43%) en Noord-Holland (43%).
Lees verder

Dit blijkt uit cijfers van het CJP, de instelling die de kaart in november 2008 heeft geïntroduceerd in opdracht van het ministerie van OCW. De kaart is verspreid onder 926.000 leerlingen. Aan iedere Cultuurkaart is een bedrag van 15 euro gekoppeld, dat de leerlingen mogen uitgeven aan een culturele activiteit. Uit de cijfers blijkt dat de theaters het meest profiteren van de komst van de Cultuurkaart. Daar werd ruim 17 procent van het geld besteed.

Andere populaire sectoren zijn Centra voor de Kunsten met 16% en Theatergezelschappen met 11% van de bestedingen. Van alle theaters heeft Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden sinds de introductie van de Cultuurkaart de meeste leerlingen over de vloer gehad. Het best bezochte theatergezelschap tot nu is Roet in Arnhem en het best bezochte museum is Archeon in Alphen aan de Rijn.

Directeur van CJP, Walter Groenen, is enthousiast over de cijfers: "We zien dat de markt echt in beweging komt; het aantal Cultuurkaart-bestedingen is fors toegenomen. Opvallend is dat provincies als Drenthe en Groningen het erg goed doen, terwijl cultuur vaak aan de Randstad wordt gekoppeld. Dat vind ik een positief signaal."