Dekker wil uitdagend onderwijs voor toptalenten

Staatssecretaris Sander Dekker van OCW heeft zijn brief over toptalenten naar de Tweede Kamer gestuurd. Er staan maatregelen in vermeld waarmee het onderwijs voor hen uitdagender moet worden dan nu het geval is.

‘We mogen niet tevreden zijn met een voldoende, steeds beter is de norm’, zo schrijft Dekker in zijn brief. Ondanks de vele goede initiatieven van scholen gaat er volgens hem nog te weinig aandacht uit naar toptalenten. ‘Bestaande initiatieven zijn nog te veel een uitzondering en doorgaans kleinschalig van opzet. Het is tijd voor een duurzame en structurele aanpak die leidt tot een cultuuromslag in het onderwijs. Ik streef naar een ambitieuze leercultuur, naar onderwijs dat uitdaagt.’

Dekker ziet het als zijn rol om goede initiatieven te ondersteunen en te stimuleren. ‘Waar nodig schep ik ruimte en neem belemmeringen weg. Daarmee zetten we de eerste stappen in een proces op weg naar onderwijs dat optimaal aansluit bij de individuele behoefte van leerlingen.’ Hij wil dat doen via drie lijnen:

1. Naar onderwijs dat meer uitdaagt
Dit vraagt volgens Dekker om een flexibele opstelling van de scholen om oude patronen en structuren te doorbreken. Hij wil onder andere dat scholen meer gebruikmaken van vakleerkrachten en van specialisten uit bijvoorbeeld het bedrijfsleven. ‘Scholen die de buitenwereld naar binnen halen, inspireren hun toptalenten’, aldus de staatssecretaris. Ook wijst hij scholen op de mogelijkheden die digitale leermiddelen bieden.

2. Naar onderwijs waarin bijzondere prestaties meer lonen
Scholen moeten volgens Dekker meer doen om het halen van hoge cijfers te waarderen. Dat kan door privileges te verlenen of bijzondere aantekeningen op het diploma. Ook in de overgang van de ene naar de andere schoolsoort is de waardering van bijzondere prestaties van belang: leerlingen die met een voorsprong instromen, zouden op hun eigen niveau verder moeten kunnen werken aan hun ontwikkeling. De staatssecretaris schrijft dat scholen die over de hele linie goede prestaties neerzetten en toptalenten laten uitblinken, dat gaan terugzien in de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs.

3. Naar onderwijs met beter toegeruste leraren
Lerarenopleidingen zouden leraren in opleiding de benodigde kennis en vaardigheden moeten aanbieden om goed om te kunnen gaan met verschillen in de klas. De staatssecretaris benadrukt dat het leerproces van leraren verder gaat na hun opleiding. Leraren verdienen volgens hem de ruimte om zich ook nadien te blijven ontwikkelen. Hij verwijst hierbij naar de Lerarenagenda, waarin dit thema aan bod komt.