Voordelen voor ouders staan los van leerproces kind

Flexibele schooltijden brengen voordelen met zich mee voor ouders, maar die voordelen mag je niet verbinden met het leerproces van het kind. Dat benadrukt onderwijssocioloog Sjoerd Karsten in de Volkskrant.

De krant besteedt aandacht aan flexibele schooltijden, nadat eerder Trouw er al over heeft gepubliceerd. Directe aanleiding voor de publiciteit is een enquête van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). Daaruit kwam naar voren dat schooldirecteuren graag flexibeler met schooltijden willen omgaan.

Naar Efteling

De Volkskrant nam een kijkje bij de openbare Sterrenschool in Apeldoorn. Daar vertelt een moeder dat flexibele tijden ‘bij de vooruitgang’ horen. ‘Beide ouders werken tegenwoordig, niet iedereen hoeft door dezelfde molen’, aldus deze moeder.

Een andere moeder vertelt dat ze een eigen bedrijf heeft en dat flexibele schooltijden ‘dus heel handig’ zijn. Ze kan zelf kiezen wanneer ze op vakantie wil met haar kinderen of een snipperdag opneemt. ‘Voor als je een keer naar Efteling wilt. Als je op maandag gaat, staat er zelfs geen rij!’

Maatwerk

Directeur Hans van der Most van de openbare Sterrenschool in Apeldoorn komt ook aan het woord. Hij vertelt in de Volkskrant dat de flexibele schooltijden niet voor chaos zorgen. ‘Wij zijn juist een heel gestructureerde school. Dat moet ook wel, want je moet elk uurtje voor elk kind verantwoorden.’

Het voordeel van flexibiliteit is volgens hem dat de school een lesprogramma op maat kan maken. ‘Als je een zwakke rekenaar hebt in groep zeven, kun je hem gewoon laten rekenen met groep zes.’ Er is op zijn school wel extra personeel nodig voor individuele begeleiding. Dat brengt extra kosten met zich mee.

Bewaarfunctie

De Volkskrant sprak ook met onderwijssocioloog Sjoerd Karsten. Die benadrukt dat de voordelen die ouders ervaren, losstaan van het leerproces van kinderen. ‘School heeft altijd ook een bewaarfunctie gehad voor kinderen. Dat je op dit gebied tegemoetkomt aan wensen van ouders is prima, maar dan moet je het niet vals beargumenteren met zogenaamde voordelen voor het leerproces’, aldus Karsten.

Lees meer…