Gaan jongens en meisjes verschillend met internet om?

De Universiteit Twente is op zoek naar een school in het voortgezet onderwijs die wil meewerken aan een onderzoek naar de verschillende digitale informatievaardigheden van jongens en meisjes. Lees verder

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de student Rosalie Laarhuis. Zij studeert aan de Universiteit Twente bij de vakgroep Curriculumontwerp & Onderwijsinnovatie. Deze vakgroep is onderdeel van de faculteit Gedragwetenschappen.

Laarhuis wil onderzoeken of er verschillen zijn in de manier waarop jongens en meisjes op het internet informatie vinden en hoe zij die gegevens beoordelen en gebruiken. Ze wil voor dit onderzoek tien meisjes en tien jongens uit de brugklas een opdracht op de laptop laten uitvoeren. Dit zal per leerling hooguit een uur in beslag nemen.

Als uit het onderzoek naar voren komt dat jongens en meisjes inderdaad verschillend omgaan met informatie van het internet, kan het raadzaam zijn om instructies voor informatietechnologie daarop aan te passen.

Scholen die interesse hebben om aan dit onderzoek mee te werken, kunnen dat kenbaar maken via r.m.laarhuis@student.utwente.nl.