Godsdienstles moet meer uitgaan van dialoog

Godsdienstonderwijs moet minder over feiten gaan en meer gericht zijn op de dialoog met leerlingen. Dat adviseert theoloog San van Eersel, die donderdag aan de Radboud Universiteit in Nijmegen is gepromoveerd op een onderzoek naar godsdienstles op katholieke basisscholen. Lees verder

Leraren moeten in de godsdienstles de leerlingen niet naar feiten vragen en ook geen fouten corrigeren, maar ruimte geven voor een open gesprek. Op die manier kunnen volgens Van Eersel, die zelf godsdienstdocent is, leerlingen zichzelf en elkaar beter begrijpen.

De theoloog, die adviseur is van de Bond KBO voor katholiek primair onderwijs, observeerde godsdienstlessen op katholieke basisscholen in het hele land. Hij constateerde dat er wel enige sprake is van dialoog tijdens deze lessen, maar dat het veel effectiever kan.

Hij pleit ervoor dat leerkrachten tijdens hun opleiding meer leren over de manier waarop met leerlingen een dialoog over godsdienst kan worden gevoerd.

Klik hier voor meer informatie.