Goede schoolleider voorwaarde voor goed onderwijs

Hoe beter de schoolleider, des te beter het onderwijs. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs op basis van eigen onderzoek De kwaliteit van schoolleiders. De leergang Zelfbewust leiderschap van VOS/ABB sluit hierop aan.

De inspectie signaleert dat schoolleiders over het algemeen naar behoren functioneren. ‘Toch kunnen veel schoolleiders zich nog verder verbeteren en dat loont: het onderwijs in de school wordt er beter van’, aldus de inspectie.

Het onderzoek toont volgens de inspectie ook aan dat de schoolbesturen hierbij van belang zijn. ‘Hoe sterker besturen de kwaliteit van hun scholen bewaken en stimuleren, hoe beter de schoolleiders zijn. Deze bevindingen onderstrepen nog eens het breed gedragen belang van investeren in de professionalisering van schoolleiders.’

De inspectie deed onderzoek onder 298 schoolleiders en bij 269 schoolbesturen. Doel was kennis te verwerven over de kwaliteit en effectiviteit van schoolleiders. Daarnaast wilde de inspectie een beter beeld krijgen van de rol van besturen bij het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van schoolleiders.

Zelfbewust leiderschap
VOS/ABB organiseert voor schoolleiders en -bestuurders voor de tweede keer de leergang Zelfbewust leiderschap. Inzet van die leergang is dat goed leiderschap een positieve invloed heeft op de kwaliteit van de (openbare en algemeen toegankelijke) school.

Lees meer…