VOS/ABB verzorgt in het schooljaar 2017-2018 verschillende cursussen. Let op: alleen leden van VOS/ABB kunnen eraan deelnemen.


Incompany cursussen op aanvraag

[expand title=”Dossieropbouw bij disfunctioneren PO/VO” trigclass=”collapse-cursussen”]

Inhoud:

Jaarlijks wordt, door de werkgever of de leidinggevende, met de werknemer besproken hoe hij functioneert in zijn functie en binnen de organisatie. Als blijkt dat een werknemer onvoldoende functioneert, dan zullen er verdere stappen ondernomen moeten worden.

Welke stappen er genomen moeten worden, hangt af van het knelpunt in het functioneren. Aan de hand van dat knelpunt kan een verbeteringstraject worden ingezet. Van belang bij dit traject is dat er voldoende dossieropbouw plaatsvindt, zodat het verbeteringstraject gemonitord en bijgesteld kan worden. Daarnaast is goede dossieropbouw van belang om ervoor te zorgen dat aan het einde van het traject een maatregel kan worden genomen. In het ergste geval is dat ontslag.

In deze cursus zullen we ingaan op dossieropbouw en de wijze waarop dit besproken dient te worden met de werknemer die onvoldoende functioneert. In dat kader zullen de volgende onderwerpen aan bod komen:

Gesprekkencyclus

  • Functionerings- en beoordelingsgesprekken

Opbouw dossier

  • Gesprek aangaan over disfunctioneren
  • Het verbetertraject
  • Verslaglegging

Verdere stappen na constatering disfunctioneren

  • Plichtsverzuim
  • Schorsing
  • Ontslag

Het doel van de cursus is dat de deelnemers inzicht krijgen in een adequate dossieropbouw. Dit proberen we te bereiken door de verschillende stappen in een ongeschiktheidstraject te bespreken. Vragen die daarbij een rol spelen:

– Hoe signaleert u een disfunctionerende werknemer en hoe pakt u dat vervolgens aan?

– Welke weg gaat u op in het verbeteringstraject en wat is van belang om daarbij vast te leggen?

– Welke maatregelen kunt u nemen aan het einde van het traject?

De cursus zal voor een groot deel bestaan uit de overdracht van theorie, maar binnen de bijeenkomst zullen ook plenair casussen worden besproken. Natuurlijk is er ook ruimte om vragen te stellen en specifieke casussen in te brengen.

Doelgroep:

De cursus is relevant voor leidinggevenden, maar ook voor personen die zich bezig houden met het personeelsbeleid. Te denken valt aan P&O’ers, HRM’ers, teamleiders, schooldirecteuren en bestuursleden.

Tijdsduur:

Ca. 3 uur

[/expand]

[expand title=”Verplichtingen bij benoemingen PO/VO” trigclass=”collapse-cursussen”]

Inhoud:

Schoolbesturen krijgen bij het in dienst nemen van personeel te maken met verplichtingen ten opzichte van het personeel. Hierbij kan worden gedacht aan de verplichting om de werknemers een dienstverband voor onbepaalde tijd te geven of eventuele WW-uitkerings- en re-integratieverplichtingen na afloop van het dienstverband. Tijdens deze bijeenkomst zullen de volgende onderwerpen in dit kader worden besproken.

  1. Dienstverbanden
    • Wanneer kan het schoolbestuur aan werknemers een dienstverband voor bepaalde tijd aanbieden?
    • Hoe lang kan het schoolbestuur een werknemer dienstverbanden voor bepaalde tijd aanbieden voordat de werknemer aanspraak heeft op een dienstverband voor onbepaalde tijd?
  2. Inschaling
    • Uitleg van de bepalingen die gelden bij de inschaling van personeelsleden die in dienst treden.
    • Beschrijving hoe het salaris moet worden vastgesteld indien een werknemer eerder in een onderwijsfunctie werkzaam is geweest.
    • Uitleg bindingstoelage en jubileumgratificatie.
  3. Herbenoemingsverplichting
    • Uitleg herbenoemingsverplichting bij ontstaan vacatureruimte.
    • Uitleg wanneer ontheffing kan worden verkregen van de herbenoemingsverplichting.
  4. Werkloosheidsuitkering
    • Wanneer kan een werknemer aanspraak maken op een WW-uitkering?
    • Uitleg wanneer een WW-uitkering en een bovenwettelijke WW-uitkering kan herleven.
    • Beschrijving van de re-integratieverplichting die het schoolbestuur heeft indien een ex-werknemer in het genot is van een WW-uitkering.

Doel van de bijeenkomst is dat de deelnemers na afloop van de bijeenkomst een goede inschatting kunnen maken welke personele verplichtingen het schoolbestuur aangaat bij het in dienst nemen van personeel. De bijeenkomst zal deels bestaan uit uitleg van de theorie en deels uit het plenair bespreken van casussen.

Doelgroep:

De cursus is relevant voor degene die zich binnen de organisatie bezighoudt met het in dient nemen van personeel zoals P&O’ers, schooldirecteuren, leidinggevenden en bestuursleden.

Tijdsduur:

Ca. 3 uur

[/expand]

[expand title=”De arbeidsongeschikte werknemer in het onderwijs PO/VO” trigclass=”collapse-cursussen”]

Inhoud:

Ziek zijn komt ook voor bij leraren en onderwijsondersteunend personeel. Het is daarom een onderwerp waar elk schoolbestuur, vroeg of laat, mee in aanraking komt. Van belang is het dan ook om te weten welke regels een rol spelen bij het begeleiden van een zieke werknemer. De Wet verbetering poortwachter is daarbij het uitgangspunt, maar in het onderwijs spelen ook andere regels een rol zoals de Ziekte- en arbeidsongeschiktheidsregeling voortgezet onderwijs (ZAVO) en de Ziekte- en arbeidsongeschiktheidsregeling primair onderwijs (ZAPO). In deze bijeenkomst behandelen we het re-integratieproces. Ook kijken we welke stappen een werkgever kan nemen na het doorlopen van een langdurig ziektetraject, zoals ontslag. Tevens zal het omgaan met medische gegeven aan bod komen. De volgende onderwerpen worden besproken:

  • Stappenplan Wet verbetering poortwachter
  • De WIA-beoordeling
  • Re-integratie tweede spoor
  • Welke regels gelden er voor de zieke werknemer?
  • Bezoldiging in het eerste en tweede ziektejaar
  • Loonsanctie
  • Wat is wenselijk geachte arbeid?
  • Ontslag na het doorlopen van een ziektetraject
  • Minder dan 35% arbeidsongeschikt, wat dan?
  • Ziekte en een tijdelijk dienstverband
  • Bewaartermijn van medische gegevens

Het doel van de bijeenkomst is om de deelnemers inzicht te geven in het ziekteproces bij werknemers. Welke stappen moeten en/of kunnen er gezet worden tijdens en aan het einde van het ziektetraject. Met welke regels dient er rekening gehouden te worden en hoe ga je om met het bewaren van deze dossiers. De bijeenkomst zal voor een groot deel bestaan uit de overdracht van theorie, maar binnen de bijeenkomst zullen ook plenair casussen worden besproken. Natuurlijk is er ook ruimte om vragen te stellen en specifieke casussen in te brengen.

Doelgroep:

De bijeenkomst is relevant voor een ieder die zich bezig houdt met personeelsbeleid en het begeleiden van het ziektetraject van werknemers. Te denken valt aan P&O’ers, HRM’ers, schooldirecteuren en bestuursleden.

Tijdsduur:

Ca. 3 uur

[/expand]

[expand title=”Ambtenaren en besluiten in het onderwijs PO/VO” trigclass=”collapse-cursussen”]

Inhoud:

Bij schoolbesturen die alleen openbaar onderwijs onder zich hebben, zijn de werknemers ambtenaren. Dit betekent dat er op hen andere wetgeving van toepassing is dan op werknemers die werken bij een samenwerkingsbestuur of een schoolbestuur voor bijzonder onderwijs. Deze werknemers vallen namelijk onder het arbeidsrecht. Ambtenaren vallen onder de Ambtenarenwet. Dit onderscheid is bijvoorbeeld zichtbaar in de cao po en de cao vo. In de cao’s is dit verschil opgenomen in de hoofdstukken omtrent aanstelling/benoeming en ontslag. Ook de rechtsbescherming van de werknemer is, door dit verschil, anders geregeld. In de bijeenkomst zal de positie van de ambtenaar en de regels die hierbij komen kijken worden besproken. In dit kader zullen de volgende onderwerpen worden besproken:

• Ambtenarenwet

– Integriteit

• Verschillen in de cao’s

– Aanstelling en ontslag

• Het besluitbegrip

• De bezwaarschriftprocedure

– Voorbereidingsprocedure

– Bezwaarschriftenprocedure

– Hoorprocedure

– Beslissing

• Voorlopige voorziening

• Mandaat en delegatie (overdragen van bevoegdheden binnen het schoolbestuur)

Het doel van de bijeenkomst is dat de deelnemers meer inzicht krijgen in de aparte positie van ambtenaar als werknemer. Daarnaast is het doel om de deelnemers nader te laten kennismaken met het nemen van een besluit als werkgever in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en wie daartoe de bevoegdheid heeft. Tegen elk besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht staat namelijk bezwaar open voor belanghebbenden. Vaak zijn dat de werknemers. De bijeenkomst zal voor een groot deel bestaan uit de overdracht van theorie, maar tijdens de bijeenkomst zullen er ook plenair casussen besproken worden.

Doelgroep:

De bijeenkomst is relevant voor schoolbesturen met enkel openbaar onderwijs onder zich. Dit kan ook een gemeente zijn die openbare scholen in stand houdt of een bestuurscommissie. De cursus is relevant voor een ieder die zich bezig houdt met personeelsbeleid en het nemen van besluiten binnen de organisatie.

Tijdsduur:

Ca. 3,5 uur

[/expand]

[expand title=”Wet werk en zekerheid en Participatiewet PO/VO” trigclass=”collapse-cursussen”]

Inhoud:

Voor schoolbesturen in het bijzonder onderwijs is op 1 juli 2015 de Wet werk en zekerheid en de daarbij behorende overgangsregelingen in werking getreden. Doelstelling van deze wet is om de oneigenlijke aanpak van de flexibele contracten terug te dringen door te zorgen dat werknemers minder onvrijwillig worden ingezet op flexibele contracten. Daarnaast is op 1 januari 2015 de Participatiewet in werking getreden. Het doel van deze wet is om mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen, bij voorkeur in een gewone baan bij een gewone werkgever. Beide wetten leggen verplichtingen aan het schoolbestuur op. Tijdens deze bijeenkomst zullen de volgende onderwerpen ter toelichting van de wetten worden besproken.

  1. Wet werk en zekerheid
    • Aanzegtermijn bij tijdelijke contracten van 6 maanden en langer;
    • Ketenbepaling;
    • Nieuwe routes voor ontslag;
    • Transitievergoeding;
    • Wijzigingen Werkloosheidswet.
  2. Participatiewet
    • Doelstelling en doelgroep van de Participatiewet;
    • Quotumwet;
    • Ondersteuning aan werkgevers;
    • Praktijkvoorbeelden.

Doel van de bijeenkomst is dat de deelnemers na afloop van de bijeenkomst weten welke verplichtingen beide wetten aan het schoolbestuur opleggen. De bijeenkomst zal bestaan uit uitleg van theorie en een interactief deel.

Doelgroep:

De cursus is gericht op P&O’ers, beleidsmedewerkers HRM, bestuurders en schoolleiders in zowel het primair als het voortgezet onderwijs.

Tijdsduur:

Ca. 3 uur

[/expand]

[expand title=”Toelating, schorsing en verwijdering van leerlingen in PO” trigclass=”collapse-cursussen”]

Inhoud:

Naar aanleiding van de hoeveelheid vragen die de Onderwijsjuristen ontvangen over toelating en verwijdering van leerlingen in het primair onderwijs is besloten over dit onderwerp een bijeenkomst te ontwikkelen. De volgende onderwerpen komen tijdens de bijeenkomst aan bod:

  1. Toelating
    • Uitleg verschil aanmelding, toelating, inschrijving en plaatsing
    • Toelatingsprocedure speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs
    • Toelaatbaarheidsverklaring en bekostiging bij grensverkeer en verhuizing
    • Vereisten die gelden bij het opstellen van een ontwikkelperspectief
    • Weigeringsgronden voor toelating en procedure bij weigering
    • Gegevensverstrekking en –verwerking bij aanmelding
    • Symbiose
  2. Schorsing
    • Beschrijving wettelijk kader
    • Procedure voor schorsing
    • Eisen schorsingsbesluit
    • Uitleg belang schoolreglement voor schorsing en verwijdering
  3. Verwijdering
    • Beschrijving wettelijk kader
    • Gronden voor verwijdering
    • Procedure voor verwijdering
    • Eisen die gelden voor besluit tot verwijdering
    • Proceduremogelijkheden bij aanvechten verwijderingsbesluit

Doel van de bijeenkomst is om de deelnemers op de hoogte te brengen welke regels er gelden voor toelating, schorsing en verwijdering van leerlingen. De bijeenkomst zal deels bestaan uit uitleg van de theorie en deels uit het plenair bespreken van casussen aan de hand van jurisprudentie die is ontwikkeld na inwerkingtreding van de Wet passend onderwijs.

Doelgroep:

De bijeenkomst is relevant voor een ieder die zich binnen de schoolorganisatie bezighoudt met toelating, schorsing of verwijdering van leerlingen. Te denken valt aan algemeen directeuren, schooldirecteuren, afdelingsleiders, maar ook P&O-ers en werknemers van het samenwerkingsverband.

Tijdsduur:

Ca. 3 uur

[/expand]

[expand title=”Toelating, schorsing en verwijdering van leerlingen in VO” trigclass=”collapse-cursussen”]

Inhoud:

Naar aanleiding van de hoeveelheid vragen die de Onderwijsjuristen ontvangen over toelating en verwijdering van leerlingen in het voortgezet onderwijs is besloten over dit onderwerp een bijeenkomst te ontwikkelen. De volgende onderwerpen zullen tijdens de bijeenkomst worden besproken.

  1. Toelating
    • Toelatingsbesluit PO en toelating tot het VO
    • Toelatingsprocedure in het regulier voortgezet onderwijs, lwoo, praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs
    • Grensverkeer en verhuizing
    • Loting
    • Overdracht van gegevens
  2. Schorsing
    • Beschrijving wettelijk kader
    • Procedure voor schorsing
    • Eisen schorsingsbesluit
    • Uitleg belang schoolreglement voor schorsing en verwijdering
  3. Verwijdering
    • Beschrijving wettelijk kader
    • Gronden voor verwijdering
    • Procedure voor verwijdering
    • Eisen die gelden voor besluit tot verwijdering
    • Proceduremogelijkheden bij aanvechten verwijderingsbesluit

Doel van de bijeenkomst is om de deelnemers op de hoogte te brengen welke regels er gelden voor toelating, schorsing en verwijdering van leerlingen. De bijeenkomst zal deels bestaan uit uitleg van de theorie en deels uit het plenair bespreken van casussen aan de hand van jurisprudentie die is ontwikkeld na inwerkingtreding van de Wet passend onderwijs.

Doelgroep:

De bijeenkomst is relevant voor een ieder die zich binnen de schoolorganisatie bezighoudt met toelating, schorsing of verwijdering van leerlingen. Te denken valt aan algemeen directeuren, schooldirecteuren, afdelingsleiders, maar ook P&O-ers en werknemers van het samenwerkingsverband.

Tijdsduur:

Ca. 3 uur

[/expand]

[expand title=”Leergang basiscursus cao po” trigclass=”collapse-cursussen”]

Inhoud:

Dagdeel 1: Dienstverband en ontslag

  1. Dienstverbanden:
    • Dienstverband bij wijze van proef en overige gronden voor een dienstverband voor bepaalde tijd;
    • Ketenregeling, ook in relatie met tijdelijke uitbreidingen;
    • Aanstelling en benoeming in twee functies.
  2. VOG:
    • Wie moet een VOG overleggen;
    • Mag een VOG voor meerdere werkgevers worden gebruik;
    • Periodiek aanvragen van een VOG.
  3. Inschaling:
    • Inschaling bij indiensttreding;
    • Inschaling na voorafgaande onderwijsfunctie;
    • Aanvang en einde benoeming of aanstelling en doorbetaling salaris.
  4. Disciplinaire maatregel en ontslag:
    • Schorsing als ordemaatregel;
    • Disciplinaire maatregelen;
    • Ontslaggronden;
    • Ontslagroutes.

Dagdeel 2: Taakbeleid

  1. Arbeidsduur, arbeidstijden en verlof
  2. Jaartaak en weektaak
  3. Overlegmodel en basismodel

Dagdeel 3: Ziekte en werkloosheid

  1. Arbeidsongeschiktheid
    • Stappenplan Wet verbetering poortwachter;
    • Re-integratie in wenselijk geachte arbeid en tweede spoor;
    • Bezoldiging eerste en tweede ziektejaar;
    • Ontslagroute;
    • Medische gegevens in personeelsdossier.
  2. Werkloosheid
    • Aanspraak op WW-uitkering;
    • Dagloonberekening;
    • Veranderde opbouw WW-uitkering;
    • WOPO-regeling.

Dagdeel 4: HRM

  1. Gesprekkencyclus
    • Inhoud gesprekkencyclus;
    • Aandachtspunten functionerings- en beoordelingsgesprek.
  2. Professionalisering en duurzame inzetbaarheid
    • Uitleg professionaliseringsuren;
    • Bestedingsdoelen duurzame inzetbaarheid.
  3. Mobiliteit
    • Vrijwillige en gedwongen overplaatsing;
    • Inhoud mobiliteitsbeleid.
    • Uitleg procedure voor het komen tot een sociaal plan;
    • Inhoud sociaal plan.
  4. Functies
    • FUWA.

Doelgroep:

De leergang basiscursus cao vo is relevant voor (nieuwe) P&O’ers, HRM adviseurs en schoolleiders uit zowel het openbaar als het bijzonder onderwijs.

Tijdsduur:

Ca. 3 uur per dagdeel

[/expand]

[expand title=”Leergang basiscursus cao vo” trigclass=”collapse-cursussen”]

Inhoud:

Vanuit het voortgezet onderwijs komen er ook veel vragen binnen over de cao vo en worden nieuwe P&O’ers aangesteld die behoefte hebben aan een leergang basiscursus cao vo. De leergang bestaat uit 3 dagdelen.

Dagdeel 1: dienstverband en ontslag

  1. Dienstverbanden:
    • Dienstverband bij wijze van proef, overige gronden voor een dienstverband voor bepaalde tijd en dienstverband voor bepaalde tijd wegens het ontbreken van een onderwijsbevoegdheid;
    • Ketenregeling, ook in relatie met tijdelijke uitbreidingen;
    • Aanstelling en benoeming in twee functies.
  2. VOG:
    • Wie moet een VOG overleggen;
    • Mag een VOG voor meerdere werkgevers worden gebruik;
    • Periodiek aanvragen van een VOG.
  3. Disciplinaire maatregel en ontslag:
    • Schorsing als ordemaatregel;
    • Disciplinaire maatregelen;
    • Ontslaggronden;
    • Ontslagroutes.

Dagdeel 2: ziekte en werkloosheid

  1. Arbeidsongeschiktheid
    • Stappenplan Wet verbetering poortwachter;
    • Re-integratie in wenselijk geachte arbeid en tweede spoor;
    • Bezoldiging eerste en tweede ziektejaar;
    • Ontslagroute;
    • Medische gegevens in personeelsdossier.
  2. Werkloosheid
    • Aanspraak op WW-uitkering;
    • Dagloonberekening;
    • Veranderde opbouw WW-uitkering;
    • WOVO-regeling;
    • Re-integratieverplichting.

Dagdeel 3: HRM

  1. Preventie en curatie ziekte
    • Hoe kan ziekteverzuim beheersbaar worden gehouden?
    • Hoe selecteer je een goede bedrijfsarts?
    • Hoe ziet de samenstelling van een sociaal medisch team eruit? Hoe vaak roep je een zieke werknemer op bij het SMT?
  2. Gesprekkencyclus en professionalisering
    • Hoe ziet een goede gesprekkencyclus eruit? Wie voert welke gesprekken binnen de organisatie?
    • Wat wordt er vanuit de cao vo gefaciliteerd omtrent professionalisering en deskundigheidsbevordering?
  3. Levensfasebewust personeelsbeleid
    • Waar heeft een werknemer recht op binnen de regeling levensfasebewust personeelsbeleid?
    • Op welke wijze kunnen de uren worden ingezet?

Doelgroep:

De leergang basiscursus cao vo is relevant voor (nieuwe) P&O’ers, HRM adviseurs en schoolleiders uit zowel het openbaar als het bijzonder onderwijs.

Tijdsduur:

Ca. 3 uur per dagdeel

[/expand]

[expand title=”Bijeenkomst informatieverwerking- en verstrekking PO/VO” trigclass=”collapse-cursussen”]

Inhoud:

De inhoud van deze bijeenkomst ziet op het verwerken dan wel verstrekken van gegevens van leerlingen alsmede het verwerken dan wel het verstrekken van gegevens van het personeel. De volgende onderwerpen zullen tijdens de bijeenkomst worden besproken.

  1. Algemeen
    • Wet bescherming persoonsgegevens
    • Invoering Algemene verordening gegevensbescherming
  2. Leerlingendossier
    • Bespreking inhoud leerlingdossier, privacyreglement en het inzagerecht in het leerlingdossier
    • Wat dient in het onderwijskundig rapport te worden opgenomen
    • Bewaartermijnen die gelden voor leerlinggegens
    • Informatieverstrekking aan gescheiden ouders
  3. Personeelsdossier
    • Bespreking inhoud van het personeelsdossier, verwerking van medische gegevens en het privacyreglement
    • Recht op informatie, inzage, correctie en verzet van werknemer
    • Overdracht van personeelsdossier bij fusie
    • Hoe om te gaan met foto’s, video-opnames en het controleren van e-mail en internetgebruik van werknemers en leerlingen

Doel van de bijeenkomst is om deelnemers op de hoogte te brengen welke regels er gelden omtrent het verwerken van en verstrekken van persoonsgegevens. De bijeenkomst zal deels bestaan uit uitleg van de theorie en deels uit het plenair bespreken van casussen aan de hand van jurisprudentie. Aan het einde van de bijeenkomst dienen de deelnemers in hoofdlijnen te weten welke regels er gelden op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (vanaf 28 mei 2018: de Algemene verordening gegevensbescherming) ten aanzien van de omgang met persoonsgegevens van leerlingen en personeel. Daarnaast zullen zij ook kennis krijgen van de wijze waarop zij dit in de (school)organisatie kunnen regelen.

Doelgroep:

De bijeenkomst is relevant voor een ieder die zich binnen de schoolorganisatie bezighoudt met het verwerken en verstrekken van persoonsgegevens van leerlingen dan wel personeel. Te denken valt aan algemeen directeuren, schooldirecteuren, maar ook P&O’ers en administratief personeel. De bijeenkomst is gericht op zowel het primair als het voortgezet onderwijs.

Tijdsduur:

Ca. 3,5 uur

[/expand]

Indien u als lid van VOS/ABB een incompany cursus over een ander onderwerp wilt, dan kunt u hierover contact opnemen met de Onderwijsjuristen door een e-mail te sturen naar onderwijsjuristen@vosabb.nl.


Informatie: Onderwijsjuristen, 0348-405250 van 08.30 tot 12.30 uur, onderwijsjuristen@vosabb.nl

Deel dit bericht: