Hoe overleeft het onderwijs de politiek?

Het gaat in de discussie over de toetscultuur in Nederland niet om de vraag hoe het onderwijs de inspectie overleeft, maar hoe het de politiek overleeft. Dat heeft adjunct-directeur Pieter Roelofs van de Stichting Wijzer voor openbaar primair onderwijs in Vlaardingen en Maassluis gezegd in KRO’s Brandpunt.

Roelofs was op 13 november bij VOS/ABB voor de bijeenkomst ‘Hoe overleef ik de inspectie?’. De naam van die bijeenkomst was geïnspireerd op het boek Overleef de onderwijsinspectie van oud-inspecteur Henk van der Weijden, die een van de sprekers was. KRO’s Brandpunt maakte voor een reportage over de toetscultuur in het Nederlandse onderwijs opnames tijdens deze bijeenkomst. Op zondagavond is die reportage uitgezonden.

Ook bestuurslid Jan Vermeulen van de stichting O2A5 voor openbaar primair onderwijs in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden was aanwezig. Hij zei in KRO’s Brandpunt dat de toetscultuur in Nederland het risico met zich meebrengt dat er ‘achter de cijfertjes’ wordt aangejaagd ‘om in ieder geval even de rust in je school te hebben’.

Directeur Bob Koopman van openbare basisschool De Toonladder in Nieuwegein zei in de uitzending dat hij merkt dat ‘teamleden in de stress raken’. Ze maken zich volgens hem druk om de toetsresultaten op zo’n niveau te krijgen ‘dat het ook naar buiten toe een goed plaatje geeft’. Dat werkt volgens hem ‘verlammend’.

Ga naar de uitzending van KRO’s Brandpunt.