‘Wij kijken niet naar wat leerlingen niet kunnen, wij kijken naar wat ze wél kunnen. Dat zegt directeur-bestuurder Teun Dekker van basisschool De Kroevendonk in Roosendaal. In het AD staat een artikel over inclusief onderwijs dat deze school biedt: élke leerling is welkom.

Het principe van inclusief onderwijs is nadrukkelijk dat elke leerling welkom is, ook als er extra ondersteuning nodig is. De Kroevendonk werkt op die manier. De school besloot twintig jaar geleden al om meer kinderen die wat extra’s nodig hebben in de gewone klassen te houden, schrijft het AD.

Directeur-bestuurder Teun Dekker zegt daarover tegen de krant: ‘Dat ging echt niet van de ene op de andere dag, hoor. Vooral in het begin verwezen we heus nog wel door naar het speciaal onderwijs. Maar dat is de afgelopen jaren slechts één keer gebeurd.’

De school staat in principe voor alle leerlingen open. Bij een aanvraag buigen de leerkrachten, intern begeleiders, onderwijsassistenten en directie zich over de vraag: wat hebben we nodig om dit kind in de klas te hebben? Dat wordt dan geregeld.

Lees het artikel van het AD

Nieuweschool Panningen

Een andere basisschool die uitgaat van inclusief onderwijs, is de Nieuweschool in Panningen. De kinderen van deze school krijgen geen diagnose; ze zijn allemaal gelijk en doen allemaal mee. Een ander opmerkelijk punt: op deze school zijn geen klachten over hoge werkdruk en de ziekteverzuimcijfers zijn extreem laag.

In magazine Naar School! van VOS/ABB stond in 2018 een uitgebreid artikel over de principes en werkwijze van de Nieuweschool. Directeur Johan van Beucken zei hierover: ‘We hebben een heel diverse populatie, maar we hebben geen extra faciliteiten, want er zijn geen diagnoses. Wij willen niet stickeren met ADHD, autisme, PDD-NOS of wat dan ook. Wél krijgt elk kind de aanpak die bij hem of haar past, waardoor elk kind zich ontwikkelt.’

De leerkrachten van de Nieuweschool werken nauw samen met de IB’er. Het onderwijs is er sterk gedifferentieerd, en dat werkt: ‘We zien goede resultaten en ik zie sommige kinderen hier echt opbloeien’, aldus Van den Beucken.

Lees het artikel Nieuweschool bewijst: passend onderwijs kan slagen

Startconferentie Naar inclusiever onderwijs

Op 12 februari is in Bussum de landelijke startconferentie van het praktijkplatform Naar inclusiever onderwijs. Onderwijsminister Arie Slob is daarbij aanwezig. Hij zal de conferentie openen.

Het platform Naar inclusiever onderwijs is een initiatief van onder andere VOS/ABB. Het is erop gericht dat álle kinderen in hun eigen buurt samen naar een reguliere school kunnen. Dat geldt dus ook voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben.

Meer informatie over de startconferentie en online aanmelden.

Deel dit bericht: