Lerarenagenda vol met ambities voor meer kwaliteit

Startende leraren gaan na de lerarenopleiding aan de slag als junior-leraar en worden in hun eerste jaren intensief begeleid. Ook krijgen leraren meer mogelijkheden om te kiezen voor een bredere basis door het docentschap een aantal dagen per week te combineren met een baan in het bedrijfsleven.

Dat en meer staat in de Lerarenagenda 2013-2020 die staatssecretaris Sander Dekker en minister Jet Bussemaker van OCW mede namens staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.

De Lerarenagenda is tot stand gekomen met de input van honderden leraren. Doel is het beroep van leraar aantrekkelijker maken door betere begeleiding en meer ruimte voor groei en ontwikkeling. Onderdeel daarvan is dat lerarenopleidingen beter onderwijs gaan aanbieden en studenten meer gaan begeleiden. Ook komt er een strengere selectie van studenten op basis van kennis en motivatie. Dit moet studie-uitval terugdringen.

Daarnaast komt er meer samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. De overstap tussen de twee sectoren moet gemakkelijker worden. Dit moet het carrièreperspectief voor leraren verbeteren. Programma’s als Eerst de klas en initiatieven als Hybride docent worden uitgebreid. Dat betekent dat meer jonge academici de kans krijgen te worden opgeleid tot topdocent en daarnaast mee te draaien in een leiderschapsprogramma van bedrijven als Ahold, Shell of Philips.

Naar analogie van de registers voor accountants, advocaten en notarissen komt er nu ook een register voor leraren. In 2017 moeten alle leraren daarin zijn opgenomen. Registratie is dan een voorwaarde om les te mogen geven.

Informatie: Helpdesk, 0348-405250 van 08.30 tot 12.30 uur, helpdesk@vosabb.nl