Lessen in burgerschap hebben effect

Lessen in burgerschap op de basisschool hebben aantoonbaar effect. Dat blijkt uit het proefschrift van Sophie Verhoeven, die daar onlangs op promoveerde aan de Universiteit Utrecht. Het magazine School! bericht hierover in het decembernummer. Lees verder

Verhoeven volgde een jaar lang acht basisscholen die werkten met een speciaal lesprogramma voor burgerschap. Na een jaar constateerde ze een verandering in het klasklimaat en het gedrag van de leerlingen. De relaties tussen de kinderen onderling waren positiever geworden, ze stonden meer open voor elkaar en overlegden meer. Dit effect vond Verhoeven niet bij een controlegroep van acht basisscholen die geen burgerschapsprogramma uitvoerden. 

Daarmee is voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat burgerschapsvorming werkt. Sinds 2006 zijn scholen al verplicht aandacht te besteden aan burgerschapsvorming; in dat jaar is het in de kerndoelen opgenomen. Op welke manier scholen dat aanpakken, staat ze vrij. 

Interviews in School!
In het komende nummer van het magazine School! kunt u meer lezen over het onderzoek van Sophie Verhoeven en de onderzochte methode. Ook in dat nummer: een interview met Menno Hurenkamp, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, die ervoor pleit dat burgerschap een apart examenvak wordt, 'desnoods ten koste van Duits of scheikunde'. Namens VOS/ABB betoogt onderwijskundige Marleen Lammers dat aandacht burgerschap verweven moet zijn in de gehele cultuur van de school. Wat beiden gemeen hebben, is hun overtuiging dat burgerschap een onmisbaar onderdeel van het hedendaagse onderwijs is.

Het magazine School! verschijnt rond 4 december en wordt gratis aan alle leden van VOS/ABB toegezonden. U kunt ook een persoonlijk abonnement nemen voor slechts 18,50 euro per jaar (niet-leden 24,50 euro per jaar).

Het proefschrift van Sophie Verhoeven: 'De school als oefenplaats voor democratie'.