Muffe lucht nog slechter dan gedacht

Nieuw Amerikaans onderzoek laat zien dat muffe lucht in lokalen nog slechter is dan gedacht. Al bij een CO2-concentratie van 1000 ppm hollen de prestaties van mensen achteruit. Lees verder

Dat een te hoog CO2-gehalte binnen slecht is voor het leren, stond al langer vast. VOS/ABB heeft in 2008 al actie gevoerd en een petitie met stapels handtekeningen aan de Tweede Kamer aangeboden met het verzoek geld uit te trekken om de scholen frisser te maken. Daarna is er inderdaad wat geld vrijgekomen, maar dat was onvoldoende om de ventilatie van alle lokalen in alle scholen te verbeteren. 

Uit dit nieuwe onderzoek blijkt nu ook nog dat de normen voor frisse scholen bijgesteld moeten worden. Tot nu toe werd aangenomen dat een CO2-gehalte van 1000 ppm (deeltjes per miljoen) nog in orde was. Maar uit het nieuwste Amerikaanse onderzoek, gedaan door Berkeley Lab van de University of California, wordt duidelijk dat al bij die concentratie de prestaties significant achteruit gaan. Deze CO2-concentratie ontstaat al snel in vergaderzalen en klaslokalen waar groepen mensen langere tijd bij elkaar zijn. Bij 2500 ppm worden de resultaten zelfs dramatisch, de proefpersonen konden bij dat CO2-niveau niet goed meer denken. Tot nu toe dacht men dat dergelijke effecten pas optraden bij 10.000 ppm.

Deze uitkomsten tonen aan dat de strijd voor frisse lucht in schoolgebouwen van groot belang is. PvdA-Kamerlid Jan Boelhouwer zei destijds, in 2008 bij de aanbieding van de petitie, dat een investering in het binnenklimaat zichzelf kan terugverdienen; als de prestaties in de klas dusdanig omhoog gaan, zal er bespaard kunnen worden op de remedial teaching. Ook het verzuim onder leraren zal dalen. Investeren in ventilatie en luchtverversingssystemen loont in alle opzichten.

Meer over het Amerikaanse onderzoek 'Elevated Indoor Carbon Dioxide impairs decision-making performance'.