‘Nationaal Schoolontbijt is reclamecampagne’

Voedselwaakhond foodwatch voert actie tegen het Nationaal Schoolontbijt. Dat zou een verkapte reclamecampagne van voedingsproducenten zijn.

Elk jaar organiseert het Voorlichtingsbureau Brood het Nationaal Schoolontbijt, waaraan 2000 scholen met in totaal 400.000 leerlingen meedoen. De organisatie wil kinderen stimuleren gezond te ontbijten.

Dat is op zich een een goed initiatief, maar kinderen op school blootstellen aan kindermarketing is een slecht plan, vindt foodwatch. Het Nationaal Schoolontbijt zou een podium zijn geworden waarop grote voedingsconcerns jonge kinderen bestoken met slimme marketingtechnieken.

Bovendien worden tijdens het ontbijt voedingsmiddelen aangeboden die volgens foodwatch niet zo gezond zijn, zoals hagelslag, zoute smeerkaas en sinaasappelsap uit een pakje.

Foodwatch vindt dat de overheid paal en perk moet stellen aan kindermarketing, om te beginnen in de scholen. ‘Hier mogen kinderen ongestoord leren, zonder de consumptiecultuur die buiten de schoolmuren zo nadrukkelijk aanwezig is.’

De voedingswaakhond is een e-mailactie begonnen om kindermarketing uit de scholen te weren.