Nieuwe schooltijden: drie bewegingen

Nederland lijkt toe te zijn aan nieuwe schooltijden. Er zijn drie grote bewegingen gaande, waarin andere schooltijden worden onderzocht: de bioritmeschool, het vijf gelijke dagen-model en de sterrenschool. Ook VOS/ABB denkt hierover mee in de projectgroep Andere Tijden. De Werkgroep Onderwijs Kinderopvang (WOK) heeft in de nieuwsbrief van april alle initiatieven op een rijtje gezet. Lees verder

De bioritmeschool sluit aan bij het biologisch ritme van kinderen, door de cognitieve taken aan te bieden op die uren van de dag waarop zij het beste leren en presteren. Dat is – zo blijkt uit onderzoek – van 10 tot 12 uur en van 14.30 tot 16.30 uur. In de overige uren plant de school rustigere activiteiten of creatieve vakken. OBS De Oosterweide in Gouda werkt al zo. Een artikel over deze school stond in het VOS/ABB-magazine Over Onderwijs van december 2007.

Het vijf gelijke dagen-model wordt onderzocht door de projectgroep Andere Tijden, die al heeft gemerkt dat voor dit model grote belangstelling in het land bestaat. Dit heeft te maken met knelpunten bij het organiseren van het overblijven. In het vijf gelijke dagen-model is er elke dag een kortere middagpauze onder professionele begeleiding van een leerkracht, terwijl de traditionele vrije woensdagmiddag wordt afgeschaft. De projectgroep Andere Tijden wordt gevormd door vertegenwoordigers van VOS/ABB, MOgroep Kinderopvang, het Kinderopvangfonds, en BOink. De projectgroep speelt ook een actieve rol in de Taskforce Kinderopvang/Onderwijs, die een innovatief toekomstplan voor kinderopvang en primair onderwijs gaat samenstellen. VOS/ABB zit in de werkgroep Bestuurlijke verantwoordelijkheid, onderdeel van de Taskforce.

De sterrenschool ten slotte, bedacht door een denktank onder leiding van De Argumentenfabriek, gaat uit van een school die het hele jaar door open is, en dagelijks onderwijs en opvang biedt van 7 tot 19 uur.

Meer informatie en good practice-voorbeelden staan in de WOK-nieuwsbrief, die u kunt downloaden uit de rechterkolom hiernaast.

Bijlagen