Onderzoek naar regioverschillen openbare identiteit

Masterstudent Onderwijskunde Marleen Lammers van de Radboud Universiteit Nijmegen doet voor haar stage bij VOS/ABB onderzoek naar regionale verschillen wat betreft de identiteit van het openbaar onderwijs. Lees verder

Lammers vraagt zich voor haar masteronderzoek af of er wel één openbare identiteit bestaat. ‘Het onderwijs is namelijk op veel manieren verbonden met de samenleving. De overheid, de arbeidsmarkt en de heersende waarden en normen in de maatschappij hebben allemaal invloed op het onderwijs. De identiteit van een school blijkt hoofdzakelijk te worden bepaald door de context van de school. De samenstelling van de leerlingenpopulatie zou bijvoorbeeld invloed hebben op het karakter van de school’, aldus Lammers.

De studie van Lammers en VOS/ABB is erop gericht de identiteit van het openbaar onderwijs te onderzoeken in verschillende regio’s. Zo zou er bijvoorbeeld in Friesland anders over de openbare identiteit kunnen worden gedacht dan in Limburg. Het eerste deel van het onderzoek bestaat uit een literatuurstudie. In het tweede deel interviewt Lammers in verscheidene regio’s bestuurders van openbare scholen. Eind januari zullen de resultaten van het onderzoek bekend worden gemaakt.

Informatie: Marleen Lammers, 06-10946652, mlammers@vosabb.nl