‘Rekentoets rammelt aan alle kanten’

Wiskundelerares Karin den Heijer van het openbare Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam twittert dat de rekentoets in het voortgezet onderwijs volgens haar excellente leerlingen aan alle kanten rammelt.

Den Heijer twittert opmerkingen van haar leerlingen. De vragen in de rekentoets hebben volgens hen meer met taal dan met rekenen te maken. Ook noemen ze de toets ‘flauw’ en ‘verspilling van tijd’. De vraagstelling is vaak onduidelijk en de toets zou te lang zijn.

Bovendien zijn er digitale mankementen. Zo wordt opgemerkt dat het niet mogelijk is om terug te gaan naar een vorige vraag om daar bijvoorbeeld een typfout te corrigeren. De digitale rekenmachine bij de rekentoets wordt als ‘enorm irritant’ en ‘gebruikersonvriendelijk’ ervaren.

Vernieuwers verwoesten rekenonderwijs
In oktober vorig jaar kwam Den Heijer in het nieuws met een ingezonden brief in de Volkskrant. Daarin stelde zij dat vernieuwers het rekenonderwijs hebben verwoest. Ze baseerde zich op haar eigen bevindingen en op rekenpilots, waarvan de resultaten kort daarvoor naar de Tweede Kamer waren gestuurd.

 

Delen: Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn