Schade niet zomaar aan ouders vergoeden

Het is voor scholen niet verstandig om bij schadeclaims van ouders direct over te gaan tot betaling. Hierdoor kan het idee ontstaan dat er wel heel gemakkelijk kan worden geclaimd als een kind thuiskomt met bijvoorbeeld een kapotte broek of bril of iPad.

In de zaterdageditie van het Algemeen Dagblad stond het artikel Gat in de broek: de school betaalt wel. Van doorgeknipte schoenveters tot een kapotte iPad, scholen krijgen van ouders duizenden claims per jaar. Veel ouders gaan er in dergelijke gevallen van uit dat de school aansprakelijk is voor de schade en moet betalen.

De praktijk wijst uit dat scholen claims waarmee relatief kleine bedragen zijn gemoeid, niet bij de verzekering indienen maar zelf direct overgaan tot betaling. ‘Ze willen geen gedoe met de ouders’, zo citeert het Algemeen Dagblad hoofd financiën Patty Proenings van de bij VOS/ABB aangesloten stichting Prodas voor primair onderwijs in de Brabantse gemeenten Deurne, Asten en Someren.

Het Algemeen Dagblad laat ook program manager Bas Provily van VOS/ABB’s verzekeringspartner Aon aan het woord. Hij vindt dat scholen een verkeerd signaal afgeven als zij direct overgaan tot vergoeding van schade: ‘Ouders praten met elkaar. Dat gaat als een lopend vuurtje’, aldus Provily.

Katern aansprakelijkheid
De Helpdesk van VOS/ABB heeft een katern samengesteld over aansprakelijkheid van scholen. Als uw organisatie bij VOS/ABB is aangesloten, kunt u dit informatieve katern downloaden.

Informatie: Helpdesk, 0348-405250 van 08.30 tot 12.30 uur, helpdesk@vosabb.nl