TOP-school Prakticon Doetinchem in magazine School!

Het Prakticon in Doetinchem is de tweede school die van VOS/ABB het kwaliteitskeurmerk van Talentvol Openbaar Praktijkvoorbeeld (TOP-school) krijgt. In het decembernummer van magazine School! legt adjunct-directeur Eelco Hogendijk uit dat maatschappelijke betrokkenheid essentieel is voor goed onderwijs. Lees verder

Met het keurmerk Talentvol Openbaar Praktijkvoorbeeld oftewel TOP-school wil VOS/ABB laten zien dat goede prestaties van scholen veel verder gaan dan taal en rekenen/wiskunde alleen. TOP-scholen zijn Excellent in een bepaald domein: zij hebben de E-factor.

In het novembernummer van magazine School! stond een portret van de eerste TOP-school, de Mytylschool Amsterdam. Deze school ontwikkelde de leerlijn handicapbeleving om leerlingen die een beperking hebben, meer zelfvertrouwen te geven. In het kader van passend onderwijs kan deze leerlijn ook voor het reguliere onderwijs interessant zijn.

Het decembernummer van School! belicht het Prakticon in Doetinchem, een openbare school voor praktijkonderwijs die maatschappelijke betrokkenheid en kwaliteit met elkaar verbindt. ‘Met aandacht voor maatschappelijke betrokkenheid bereiden we onze leerlingen voor op een plekje in de maatschappij’, vertelt adjunct-directeur Hogendijk.

Openbare identiteit concretiseren
In het nieuwe nummer van het gezamenlijke vakblad van VOS/ABB en de Vereniging Openbaar Onderwijs is ook aandacht voor een verfrissend initiatief van het openbaar basisonderwijs in Almelo. Een debatwedstrijd en een theatervoorstelling gaven concreet inhoud aan de openbare identiteit. Een dergelijk initiatief past in de imagocampagne van en voor het openbaar onderwijs.

In de rubriek Vijf Vragen laat directeur/bestuurder a.i. Peter Stadhouders zien hoe de Openbare Scholengroep Vlaardingen Schiedam met het concept Mavo XL meer maatwerk kan bieden en het openbaar onderwijs beter kan profileren. ‘Leerlingen en ouders snappen nu wat wij bieden’, aldus Stadhouders.

Andere onderwerpen die aan bod komen in het decembernummer:

  • Scholen hebben kluif aan sociale opdracht: interview met hoogleraar Anne Bert Dijkstra van de Universiteit van Amsterdam.
  • Groningen hoopt op doorbraak voor kleine scholen: in het dorp Wehe-den Hoorn willen twee kleine schooltjes samen met behoud van hun denominatie.
  • Zeeuws-Vlaamse kinderen verplicht naar België? Geadviseerd wordt om in Zeeuws-Vlaamse grensdorpen de basisscholen te sluiten.
  • Nieuw schooltje met acht leerlingen: in het Brabantse dorp Lieshout is een openbaar schooltje geopend.
  • Passsend onderwijs, iedereen welkom: rector Halbe Spanjer van de openbare scholengemeenschap De Waerdenborch in Holten en Goor verbindt passend onderwijs met de kernwaarden van openbaar onderwijs.
  • Medezeggenschap als gezamenlijk belang: aandacht voor de bijdragen van VOS/ABB en VOO aan het WMS-congres in Ede.
  • Samen beleven wat openbaar onderwijs inhoudt: alle openbare scholen in Assen deden mee aan een conferentie over de kernwaarden van openbaar onderwijs.
  • De kracht van medezeggenschap: de MR van openbare basisschool De Cantharel in Ermelo wist een ongewenste verhuizing te voorkomen.
  • Welkom in mijn Wijk en VOS/ABB versterken samenwerking: hoe doorbreekt het onderwijs maatschappelijke segregatie?

Het decembernummer van magazine School! is aan alle leden van VOS/ABB en VOO en de overige abonnees verstuurd. De online versie kunt u downloaden uit de rechterkolom.

Nog geen abonnement? Klik hier voor meer informatie.

Bijlagen

Delen: Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn