Tweede Kamer blij met kritische open brief tegen PISA

Directeur Andreas Schleicher van het internationale Programme for International Student Assessment (PISA) kan kritische vragen verwachten als hij volgende week spreekt met de Vaste Kamercommissie voor OCW. De Besturenraad vroeg Kamerleden naar een reactie op een open brief aan Schleicher waarin academici van over de hele wereld ervoor pleiten de volgende PISA-ronde te schrappen.

De Vaste Kamercommissie voor OCW krijgt woensdag 21 mei  tijdens een video-conferentie met Schleicher een toelichting op de PISA-resultaten. In het gesprek met hem willen CDA, SP en GroenLinks aandacht besteden aan de kritische open brief, die The Guardian vorige week publiceerde.

CDA-Kamerlid Michel Rog wil de hoge toetsdruk die in het onderwijs wordt ervaren aan de orde stellen. Hij zal in het gesprek met Schleicher pleiten voor een adempauze en de volgende PISA-cyclus te schrappen.

Het CDA zal zich ook verzetten tegen het voornemen van staatssecretaris Sander Dekker van OCW om scholen te verplichten deel te nemen aan de PISA-onderzoeken. De sterke focus op basisvaardigheden (rekenen, taal en science) zorgt er volgens Rog voor dat bijvoorbeeld burgerschap en culturele en historische vorming op een tweede plan komen.

‘Onderwijs gaat over meer dan rekenen en taal, het gaat over de vorming van het hoofd, de handen en het hart’, aldus Rog.

Voltreffer
SP-Kamerlid Jasper van Dijk noemt de open brief aan Schleicher een voltreffer. ‘Het is de vinger op de zere plek, hartstikke goed’, aldus Van Dijk. ‘Dit sluit precies aan op de discussie die we ook in Nederland voeren over de doorgeslagen toetsgekte.’

De toets is volgens Van Dijk verworden tot doel in plaats van middel. ‘Niet alleen PISA moet naar deze briefschrijvers luisteren, maar ook staatssecretaris Dekker, die voorop loopt als het gaat om toetsgekte.’

Teaching to the test
GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver is eveneens blij met de open brief aan Schleicher. ‘Ook in Nederland maken politici en onderwijsbestuurders zich elk jaar weer druk over het stijgen en dalen in de PISA-ranglijst. We werken teaching to the test in de hand, toetstraining die weinig te maken heeft met de pedagogische en didactische doelstellingen.’