Veel inspiratie op symposium VOS/ABB en VOO

Ruim honderd leden van VOS/ABB en de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) hebben woensdag in Zwolle het inspirerende symposium ‘Openbaar onderwijs heeft (de) toekomst’ bijgewoond. Centraal thema was identiteitsvorming. Aan het einde van dit bericht kunt u doorklikken naar een kort fotoverslag van het gezamenlijke symposium. Lees verder

Het symposium begon met het vurige muziektheaterprogramma van Joy Wielkens. Daarin vertelt zij een verhaal over intimiteit, sensualiteit, heimwee en verlangen, waarin haar Surinaamse achtergrond de hoofdrol speelt.

Hoogleraar culturele antropologie Oscar Salemink van de Vrije Universiteit in Amsterdam ging na het openingsoptreden van  Joy Wielkens in op identiteitsvorming. Hij belichtte onder meer de massale reacties op de dood van prinses Diana, Pim Fortuyn en André Hazes. Vervolgens legde hij een link met identiteitsvorming in het onderwijs.

Identiteitsvorming in het onderwijs kwam ook aan bod in de lezing van rector Pieter Hogenbirk van de openbare scholengemeenschap Helen Parkhurst in Almere. Hij liet het publiek zien hoe deze daltonschool voor voortgezet onderwijs zichzelf profileert.

In de middag was er een interactief optreden van Theater AanZ. Deze theatergroep verzorgt op scholen optredens over de acceptatie van homoseksualiteit. Het publiek kon met eigen suggesties de rol van de veiligheidscoördinator van een virtuele school beïnvloeden.

Zowel in de ochtend als de middag was er een workshopronde. Er was een workshop over de wijze waarop de basisschool ’t Meesterwerk in Schiedam zich op innovatieve wijze in de achterstandswijk Nieuwland met succes profileert. Bestuurder Fred Timmermans van RSG Slingerbos/Levant in Harderwijk en Zeewolde gaf een workshop over inspirerend leiderschap.

In de workshop van coach Jitske Kramer ging het over deep democracy. Hierin staat besluitvorming met aandacht voor de ander centraal. Senior beleidsmedewerker Hans Teegelbeckers van VOS/ABB gaf een workshop over het Zelfevaluatiekader Identiteit, een instrument van VOS/ABB waarmee scholen hun identiteit langs de meetlat kunnen leggen.

Klik hier voor een kort fotoverslag van het symposium.