VOS/ABB biedt gratis advies over crisiscommunicatie

Steeds meer scholen en besturen maken gebruik van de gratis adviezen van VOS/ABB op het terrein van crisiscommunicatie. VOS/ABB biedt deze gratis service, omdat goede communicatie over slecht nieuws (verdere) imagoschade kan voorkomen. Lees verder

Soms zien organisaties de bui al hangen, maar slecht nieuws of een crisissituatie komt meestal op een onverwacht moment.

Met snel en adequaat handelen kan verdere schade aan de organisatie worden voorkomen. Het is zelfs mogelijk om, afhankelijk van de aard van het incident, met goed management en de juiste communicatie sterker uit een crisis te komen. Of het nu gaat over een ernstige crisis of een relatief klein incident, het is voor scholen en besturen altijd belangrijk om open, eerlijk en helder te communiceren met leerlingen, ouders en personeel.

De gratis ondersteuning die VOS/ABB aan de leden biedt, kan bestaan uit telefonisch advies direct op het moment waarop dat nodig is. Ook kan VOS/ABB gratis helpen bij het opstellen en/of redigeren van bijvoorbeeld brieven aan stakeholders en van persberichten. De Helpdesk van VOS/ABB kan teksten checken op eventuele risico’s en/of onvolkomenheden op juridisch en bestuurlijk vlak en op het gebied van goed werkgeverschap.

Ook behoort het tot de mogelijkheden dat VOS/ABB op locatie ondersteuning biedt, bijvoorbeeld voor woordvoering en het mede-organiseren van een informatiebijeenkomst. Het is mogelijk dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht, maar dat bespreekt VOS/ABB uiteraard altijd van tevoren met u.

Als u lid bent van VOS/ABB, kunt u voor advies over crisiscommunicatie contact opnemen met Martin van den Bogaerdt. Hij is als voormalig journalist van onder andere het ANP, RTL Nieuws en diverse regionale omroepen deskundig op het gebied van de media en heeft zich voor VOS/ABB gespecialiseerd in crisiscommunicatie voor onderwijsorganisaties: 06-13190311, mvandenbogaerdt@vosabb.nl.