‘Wie meer dagen werkt, ervaart minder werkdruk’

Leraren die vier of vijf dagen per week werken, ervaren minder werkdruk dan collega’s met kleine deeltijdcontracten. Dat stelt directeur Suzanne von der Dunk van Randstad Onderwijs in een opiniestuk in de Volkskrant.

‘Parttimers ervaren relatief veel werkdruk: het overdragen aan de duo-collega vraagt heel veel tijd’, aldus Von der Dunk. Ze wijst erop dat overdrachten vaak buiten werktijd plaatsvinden. ‘Dat zorgt voor nóg meer (ervaren) werkdruk.’

Leerkrachten die vier of vijf dagen per week werken, ervaren volgens haar juist minder werkdruk. ‘Omdat ze simpelweg meer op school zijn, kunnen ze beter anticiperen, in plaats van reageren, op ontwikkelingen. Dat geeft meer gevoel van regie, dat zeer bepalend is voor het werkplezier.’

Von der Dunk adviseert scholen om leerkrachten bijvoorbeeld een paar maanden te laten ervaren hoe het is om meer te werken. ‘Zo’n experiment vraagt lef van de schoolleiding en oprechte interesse in de drijfveren van de leerkracht en de factoren die hem of haar tegenhouden om meer uren te gaan werken’, zo stelt zij in de Volkskrant.

Lerarentekort oplossen

Voorzitter Ton Groot Zwaaftink van het Arbeidsmarktplatform PO wees er eerder dit jaar op dat het lerarentekort in het primair onderwijs grotendeels kan worden opgelost als alle deeltijders één dag per week meer zouden gaan werken.

‘We moeten doorgaan met in te spelen op wensen van deeltijdleraren en vaker werken met grote deeltijdbanen’, zei hij toen.

Lees meer…