Omdenken in plaats van staken

Op 15 maart gaat het hele onderwijs plat, van primair onderwijs tot en met de universiteiten. Althans, dat is de bedoeling van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Gaan we hiermee de werkdruk en het lerarentekort verminderen?

Scholen krijgen extra geld voor minder werkdruk, bijvoorbeeld door ‘regels te ruimen’. Ook kunnen scholen subsidie krijgen om samen in hun eigen regio het lerarentekort aan te pakken. Per regio kan daarvoor 250.000 euro worden verstrekt. Desondanks wordt voor het schooljaar 2023-2024 in het primair onderwijs een tekort verwacht van 4200 fte en in het voortgezet onderwijs nog eens 1600 fte.

De instroom van zij-instromers en de stijging van het aantal jongeren dat leraar wil worden, vertragen de groei van het lerarentekort enigszins, maar er blijft sprake van een heel groot probleem. Gaan we dat oplossen door weer het werk neer te leggen? Dacht het niet! Door in het stakingsmantra te blijven hangen, geven we de boodschap af dat het onderwijs een plek is waar je vooral niet moet zijn!

Omdenken

Het is tijd voor draconische maatregelen. We moeten omdenken. Om te beginnen moeten we terug naar de kern: goed onderwijs verzorgen. Wat niet tot de corebusiness van scholen behoort, is het oplossen van allerlei maatschappelijke problemen, makelaar zijn van voor-, tussen- en naschoolse opvang, het organiseren van schoolreizen etc. etc.

En dan het passend onderwijs. Inclusie is een fantastisch idee, maar dan moet er wel genoeg geld voor zijn. Breng het aantal leerlingen per leraar omlaag en zet in elke klas ten minste één onderwijsassistent! Natuurlijk blijft het speciaal onderwijs voor sommige leerlingen altijd nodig. Ik noem hier ook de constatering van de OESO dat leraren in Nederland meer lesuren draaien dan hun collega’s in het buitenland. Dat moet minder, daar is iedereen in het onderwijs het wel over eens.

Vierdaagse schoolweek

Hoe gaan we dit regelen? Om te beginnen door serieus met elkaar in gesprek te gaan over de invoering van de vierdaagse schoolweek. Laten we bijvoorbeeld de woensdag vrijroosteren. Zo krijgen leraren meer tijd voor voorbereiding, scholing en overleg. Natuurlijk zijn er allerlei vragen: wat betekent het voor werkende ouders als de school één dag in de week dichtgaat? En wat betekent dit voor de kwaliteit van het onderwijs? Maar die vragen mogen er niet toe leiden dat we de vierdaagse schoolweek bij voorbaat afschieten.

Verdienen leraren slecht?

Dan nog even over de lerarensalarissen. Zijn die wel zo laag als de vakbonden stellen? Een beginnende leraar in het primair onderwijs verdient 2563 euro bruto per maand. Een beginnende verpleegkundige of politierechercheur op hbo-niveau krijgt minder. En als je aan je top zit? Dan kunnen leraren in het primair onderwijs 4851 euro bruto per maand verdienen, net als een hoofdinspecteur van politie of hoofdverpleegkundige. Het onderwijs loopt dus mooi in de pas.

We kunnen jongeren niet alleen laten zien dat leraar een heel mooi beroep is, maar ook dat je in het onderwijs helemaal niet slecht verdient!

Hans Teegelbeckers, directeur VOS/ABB