Meertaligheid kent veel voordelen voor kinderen, stelt de Onderwijsraad. Om dit te benutten is het zaak dat schoolbesturen hiervoor visie en beleid ontwikkelen. Lees wat dit van jou vraagt.
Eerder stelden we al dat meertaligheid een kracht is en ook de Onderwijsraad onderschrijft dit. In het advies ‘Talige diversiteit benutten’ stelt de raad dat thuistalen leerlingen kunnen helpen om het Nederlands sneller aan te leren. Maar onderzoek geeft aan dat leraren in het primair en voortgezet onderwijs niet goed zijn toegerust om meertalig onderwijs in praktijk te brengen. In de nieuwe concept kerndoelen wordt dat wel van hen verwacht.
Taalbeleidsplan
De raad doet daarom drie aanbevelingen. In de eerste plaats is het zaak dat schoolbesturen beleid ontwikkelen. In de huidige situatie hangt taalonderwijs nog teveel af van de inzet en de expertise van individuele leraren. In een taalbeleidsplan kan het bestuur een visie neerleggen op meertaligheid. Leraren kunnen deze visie dan vertalen naar de onderwijspraktijk.
Leraren hebben daar wel extra ondersteuning bij nodig. Het tweede advies gaat daarom over opleiding en professionalisering. Nascholing van leraren mag alleen geen extra belasting voor hen opleveren. Besturen zullen dus moeten nagaan hoe ze hen kunnen faciliteren. Netwerken en professionele leergemeenschappen kunnen helpen om kennis en ervaring uit te wisselen.
Wettelijke ruimte
Derde advies: gebruik de wettelijke ruimte. In de bestaande wet- en regelgeving is plaats voor talige diversiteit. In het funderend onderwijs is de standaardtaal Nederlands, maar in het primair onderwijs mag daarnaast ook in de streektaal worden lesgegeven. Voor het voortgezet onderwijs geldt dat afwijken van de standaardtaal moet worden vastgelegd in een gedragscode. Meer weten over de wettelijke ruimte? Neem contact op met een van onze juristen. Voor hulp bij het maken van beleid kun je terecht bij onze onderwijsadviseurs.
Lees het volledige advies van de Onderwijsraad om talige diversiteit te benutten