Hoe krijgen de waarden van het openbaar onderwijs écht gestalte in jouw school? Adviseurs van VOS/ABB kunnen hierover een studiedag verzorgen. Onlangs verzorgden VOS/ABB-adviseurs Eline Bakker en Margriet van Toledo een inspirerende studiedag op GSG Het Segment in Gouda, gericht op de openbare identiteit.
Zo’n zeventig medewerkers gingen met elkaar in gesprek over hun persoonlijke waarden, het unieke ‘Segment-DNA’ en de kernwaarden van het openbaar onderwijs: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. In verschillende interactieve werkvormen verkenden zij hoe deze waarden al zichtbaar zijn in de school en hoe deze nog verder kunnen worden versterkt.
Tijdens de dag werd zowel individueel als gezamenlijk gereflecteerd op wat goed (openbaar) onderwijs betekent. Door woorden te geven aan kernwaarden én voorbeelden uit de praktijk te delen, werd duidelijk hoe deze identiteit leeft in de lessen, het pedagogisch klimaat, vieringen, mentorlessen en de dagelijkse omgang met elkaar. Ook keken collega’s vooruit: hoe kunnen we deze openbare identiteit nog bewuster en herkenbaarder uitdragen, binnen én buiten de school?
Het resultaat was een dag vol verdieping, verbinding en inspiratie. Het team van Het Segment heeft hiermee een stevige basis gelegd voor de volgende stappen in het versterken van de identiteit. Een van die stappen is het oprichten van een identiteitscommissie, die zich zal richten op verdere visieverdieping, intern onderzoek en het ontwikkelen van een gezamenlijke taal die doorwerkt in beleid en praktijk. VOS/ABB blijft hierbij een betrokken partner.
Directeur van Het Segment, Marieke Haanschoten, deelt over deze studiedag het volgende:
“Ik kijk terug op een zeer waardevolle studiedag. Het is voor veel teamleden echt een eye-opener geweest waar het openbaar onderwijs dus ‘van is’. Er zijn ontzettend veel waardevolle gesprekken gevoerd en concrete ontwikkelkansen benoemd door het team. Dit is een basis waarop we verder kunnen bouwen.”
Na afloop heeft VOS/ABB een rapportage aan de school aangeboden. De school geeft dit traject graag een vervolg, onder begeleiding van VOS/ABB.
Ook behoefte aan zo’n sterk verhaal?
Heb jij ook behoefte aan een soortgelijke studiedag of dialoogsessie met medewerkers binnen jouw organisatie, geleid door ervaren adviseurs van VOS/ABB? Wil jij de openbare identiteit van je school meer zichtbaar maken en meer diepgang geven? Neem vooral contact op met identiteit@vosabb.nl.