Een gesprek met Jeroen Kreijkamp, bestuurder bij NUOVO Scholen 

Als lid van het College van Bestuur van NUOVO Scholen zet Jeroen Kreijkamp zich in voor gelijke kansen en inclusief onderwijs in de regio Utrecht. Met een achtergrond als oud-wethouder van onderwijs begrijpt hij hoe groot de invloed van beleid, bestuur en schoolcultuur kan zijn op het leven van leerlingen. ‘Of je nu bestuurder bent of docent, uiteindelijk werk je allemaal aan hetzelfde doel: dat iedere leerling zich kan ontwikkelen en zijn plek vindt in de samenleving.’ 

De maatschappelijke opdracht centraal 

Voor Jeroen vormt de maatschappelijke opdracht de kern van het openbaar onderwijs. ‘We zijn er voor iedereen’, zegt hij. ‘Het openbaar onderwijs heeft een unieke verantwoordelijkheid: het is er niet voor een specifieke groep, maar voor de hele samenleving. Je wilt leerlingen klaarmaken voor de samenleving, maar je wilt ook dat de scholen midden in die samenleving staan.’ 

Die opdracht vertaalt zich volgens hem niet alleen in wat er in de klas gebeurt, maar ook in bestuurlijke keuzes. ‘Als bestuur kijk je naar hoe je middelen inzet, waar je scholen positioneert en hoe je diversiteit ondersteunt. Een mooi voorbeeld is onze nieuwkomersschool — die is ontstaan vanuit onze collectieve maatschappelijke verantwoordelijkheid. We willen er zijn voor elke leerling die bij ons aanklopt.’ 

Samenwerking als sleutel 

NUOVO Scholen is een openbaar schoolbestuur met een grote diversiteit aan scholen. Dat vraagt om samenwerking over grenzen heen. ‘We verwachten van al onze scholen dat ze verantwoordelijkheid nemen voor het collectief’, zegt Kreijkamp. ‘Dat betekent: kennis delen, elkaar helpen (bijvoorbeeld rondom het lerarentekort), samen projecten ontwikkelen. We organiseren uitwisselingen, studiedagen en een jaarlijks festival. Ook initiatieven zoals UDecide – een driedaags project waarin leerlingen van verschillende scholen samen werken aan maatschappelijke thema’s – versterken dat gevoel van verbinding.’ 

De rol van de bestuurder 

Wat vraagt het om als bestuurder bij te dragen aan kansengelijkheid? ‘Lef’, zegt Jeroen zonder aarzeling. ‘En verbinding. Je moet voortdurend de dialoog blijven voeren met schoolleiders, teams en leerlingen. Moreel leiderschap betekent dat je keuzes maakt die niet alleen financieel of organisatorisch logisch zijn, maar ook maatschappelijk juist. Ook wil je als bestuur(der) dit alles voorleven.’ 

Botsende ambities 

Soms wringt het. Hij vertelt over het streven naar brede scholengemeenschappen. ‘Dat past helemaal bij onze visie op kansengelijkheid. Maar in de praktijk lukt dat niet overal – vanwege leerlingenaantallen, regelgeving of andere beperkingen. Dan merk je hoe ingewikkeld het soms kan zijn om idealen te realiseren binnen de bestaande structuren.’

Blijven doordenken  

Over wat hij hoopt dat het symposium teweeg zal gaan brengen? ‘Ik hoop dat we met elkaar blijven doordenken over hoe we de maatschappelijke opdracht van het onderwijs waarmaken. Hoe we onze scholen echt midden in de samenleving kunnen zetten, met het oog op te toekomst en met oog voor álle leerlingen.’ 

Wat Jeroen vooral verwacht van de dialoog met de bezoekers? ‘Inspiratie om de waarden van het openbaar onderwijs te vertalen naar de praktijk. Want uiteindelijk draait het om de vraag: hoe geef je de kernwaarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting concreet vorm en inhoud?’

Deel dit bericht: