Uit onderzoek van DUO blijkt dat meisjes vaker een lager schooladvies krijgen dan jongens, ondanks vergelijkbare scores op de eindtoets. Meisjes maken dit zelf rond het derde jaar goed, waar jongens op dat moment juist terugvallen in niveau. 

Leraren in het basisonderwijs schatten meisjes gemiddeld lager in, waardoor zij vaker naar het vmbo doorstromen terwijl jongens vaker een vwo-advies ontvangen. De kloof is de afgelopen jaren gegroeid: waar in 2018 nog evenveel jongens als meisjes naar havo of vwo gingen, is er zes jaar later een verschil van 3 procent, wat neerkomt op circa 2500 meisjes met een lager advies. 

In de praktijk halen meisjes deze achterstand vaak in en zitten zij in het derde leerjaar juist vaker op havo of vwo, terwijl jongens dan juist in het praktische onderwijs terechtkomen.  

Mogelijke oorzaken zijn dat de intelligentie van meisjes minder snel wordt erkend, dat jongens vaker op de voorgrond treden en dat de nadruk op rekenen ten koste van taal nadelig uitpakt voor meisjes. Ook hun eerdere puberteit kan een rol spelen.  

Sinds schooljaar 2023/2024 zijn scholen verplicht het voorlopige advies te heroverwegen bij betere eindtoetsresultaten, maar volgens DUO lijkt dit nog nauwelijks tot verbeteringen voor meisjes te leiden. 

Lees meer op duo.nl 

Deel dit bericht: