Volgens De Algemene Rekenkamer besteden leerkrachten gemiddeld 6 tot 8 uur per week aan administratieve taken. Niet al deze taken zijn wettelijk verplicht. Toch is het soms logisch dat deze administratie wordt bijgehouden. Dit levert voor passend onderwijs meer administratie op dan vooraf was beoogd.

De Algemene Rekenkamer onderzocht de administratieve last van leerkrachten om na te gaan of het overheidsgeld effectief besteed wordt. Als leerkrachten te veel tijd kwijt zijn aan administratieve taken, houden zij minder ruimte over voor hun kerntaak: onderwijs geven. Daardoor neemt de werkdruk toe. Met als gevolg dat zij hun plezier in het werk verliezen en mogelijk zelfs uitvallen.

Volgens het rapport van de rekenkamer overweegt een derde van de leerkrachten om een andere baan te zoeken. Voor 26% van hen is de administratie de belangrijkste reden om te vertrekken. Uit het rapport blijkt ook dat er grote individuele verschillen zijn. Vooral de administratie voor het plannen en coördineren van extra ondersteuningsbehoeften kost sommigen veel tijd.

Ruimte in regels

Het schrappen van regels heeft weinig zin, stelt de staatssecretaris in een reactie op het rapport. Er zijn namelijk al weinig regels voor de administratie in het po. Ze benadrukt dat scholen niet moeten administreren omdat het volgens hen van de inspectie moet. Leg alleen informatie vast in het belang van de leerlingen, stelt zij, onder verwijzing naar de brochure Ruimte in regels.

Deze opvatting van de staatssecretaris staat haaks op de praktijk, waarin scholen er rekening houden mee houden dat zij moeten kunnen aantonen wat zij voor leerlingen doen. Onder andere de ‘Verbeteraanpak passend onderwijs’ levert hierdoor voorlopig te weinig op voor scholen. Het probleem zit hem vooral in die niet-wettelijk verplichte administratieve handelingen, zoals de administratie van de samenwerkingsverbanden. Verder kost het leerkrachten veel tijd om individuele behandelplannen op te stellen voor leerlingen en de uitvoering ervan te monitoren.

Bij de invoer van de Wet passend onderwijs beloofde de toenmalige minister vermindering van de administratieve lasten. Dit is vooralsnog niet waargemaakt. Een grote misser volgens VOS/ABB: passend onderwijs is de kans om de kernwaarden van het openbaar onderwijs – vrijheid, gelijkwaardigheid en ontmoeting – in de praktijk te brengen. Maar dan moet het wel goed geregeld worden.

Meer informatie: Hoeveel tijd mag het kosten? | Rapport | Algemene Rekenkamer

Deel dit bericht: