De doorstroomtoets is bedoeld om de kansengelijkheid te vergroten, maar het tegenovergestelde is het geval. Dat concludeert de Volkskrant op basis van eigen onderzoek.

De krant meldt dat veel kinderen op grond van het resultaat op de doorstroomtoets en de kansrijke advisering die basisscholen tegenwoordig geacht worden toe te passen, te hoog worden ingeschat en vervolgens in het voortgezet onderwijs niet kunnen meekomen, ‘met grote gevolgen voor hun zelfvertrouwen’.

Het onderzoek van de Volkskrant begon na een mailtje van een brugklascoördinator van een school in Rotterdam. Die school kreeg ineens een recordaantal aanmeldingen, met name voor havo-vwo-klassen. In het najaar bleek al snel dat veel leerlingen moeite hadden met het niveau. ‘De kans is groot dat veel van hen het niet gaan redden en dus moeten afstromen naar mavo 2’, zo citeert de krant hem.

De Volkskrant signaleert dat een ‘goedbedoelde onderwijsinnovatie’ op een mislukking afstevent en gaat hierover in gesprek met toetsexperts, het College voor Toetsen en Examens, de PO-Raad en het ministerie van OCW.

Lees meer…

Deel dit bericht: