Kansenongelijkheid in onderwijs is slechte zaak

De toegenomen kansenongelijkheid in het onderwijs, waarover het inspectierapport De Staat van het Onderwijs gaat, maakt reacties van bezorgdheid los.

Tweede Kamerlid Jasper van Dijk noemt het in de Volkskrant ‘uiterst pijnlijk dat het resultaat van minister Jet Bussemaker van de PvdA een grotere tweedeling en meer ongelijkheid is’.

Ook Paul van Meenen van D66 uit zijn bezorgdheid. Volgens hem is het voor scholen een financieel risico geworden om kinderen door te laten stromen van vmbo naar havo. ‘Scholen worden door dit kabinet dus afgestraft als ze kinderen kansen bieden’, aldus Van Meenen in de krant.

PvdA-Kamerlid Loes Ypma ziet in de constatering van de inspectie aanleiding om te pleiten voor het altijd bijstellen van een schooladvies als de uitslag van de eindtoets in groep 8 daartoe aanleiding geeft. VVD-Kamerlid Karin Straus vindt dat we, zo citerert de Volkskrant haar, ‘veel beter moeten worden in het bieden van wat individuele kinderen nodig hebben’.

Inspectie schrikt van kansenongelijkheid

Inspecteur-generaal Monique Vogelzang van de Inspectie van het Onderwijs zegt in Trouw dat ze is geschrokken van de constatering dat de tweedeling en de kansenongelijkheid in het onderwijs sterk zijn toegenomen. ‘Bij gelijke intelligentie wordt het voor je schoolloopbaan steeds bepalender uit welk gezin je komt’, aldus Vogelzang.

Socioloog Herman van de Werfhorst, die onderzoek doet naar sociale verschillen in het onderwijs, vreest dat het persoonlijke oordeel van de leraar te veel invloed heeft. ‘Adviezen van leraren kunnen onbewust gekleurd zijn en daardoor betwist worden. Een objectieve toets zoals de Citotoets moet weer belangrijker worden’, aldus Van de Werfhorst bij de NOS.

Dubbeltjes moeten kwartjes kunnen worden

De PO-raad noemt de groeiende kloof tussen kinderen van hoog- en laagopgeleide ouders ‘zorgelijk’ en wil in gesprek met scholen om een oplossing te zoeken. ‘We willen niet terug naar de tijd dat kinderen die voor een dubbeltje worden geboren, geen kwartje kunnen worden’, zegt voorzitter Rinda den Besten van de PO-Raad.

Haar collega Paul Rosenmöller van de VO-raad noemt de groeiende ongelijkheid van kansen onacceptabel. ‘Het met publiek geld gefinancierde onderwijs heeft de dure plicht om alle kinderen gelijke kansen te bieden. Dat is ongetwijfeld ook het streven van iedereen die in het onderwijs werkt, maar de praktijk blijkt toch weerbarstig’, aldus Rosenmöller.

Brede brugklas en gemengd schooladvies

De christelijke profielorganisatie Verus pleit in het kader van de constatering van de inspectie voor brede brugklassen, waarin kinderen met verschillende niveaus samen les krijgen. Ook een gemengd schooladvies in groep 8 kan volgens verus helpen.

Verus legt de schuld van de ongelijkheid ook bij de politiek, die scholen beloont voor beter rendement. Dat zou zorgen voor ‘perverse prikkels’ om kinderen vroeg te selecteren.

De Algemene Onderwijsbond (AOb) wijst erop dat kinderen van hoogopgeleide ouders met veel geld altijd meer kansen zullen hebben dan kinderen uit gezinnen met weinig geld. ‘Hoogopgeleiden zullen hun kinderen sneller naar bijspijkercursussen sturen waardoor zij bijvoorbeeld alsnog naar het vwo kunnen.’

Integratie weer op de agenda!

VOS/ABB wijst erop dat de groeiende kloof tussen kinderen van hoog- en laagopgeleide ouders het gevolg is van slecht beleid van staatssecretaris Sander Dekker, voor wie de afgelopen jaren het tegengaan van segregatie in het onderwijs totaal geen issue was.

VOS/ABB wil dat het bevorderen integratie weer hoog op de politieke agenda komt.