Vanaf 25 juni is de nieuwe governancecode voor het funderend onderwijs van kracht. Voor het eerst komen primair en voortgezet onderwijs samen in een code voor goed bestuur en toezicht.

De ‘Governancecode funderend onderwijs’ is samengesteld door de PO-Raad, de VO-raad en de VTOI-NVTK. Vanaf 25 juni vervangt deze code de tot dat moment geldende Code Goed Bestuur. Uitgangspunt is de samenwerking tussen het uitvoerend bestuur en het interne toezicht. De code kan ook dienen als basis voor het gesprek over de kwaliteit van het bestuurlijk handelen.

Volgens de opstellers is het funderend onderwijs van essentieel belang voor onze maatschappij.

Het onderwijs maakt deel uit van een samenleving die voortdurend in beweging is. Dat vraagt veel van schoolbesturen, schoolleiders en leerkrachten. Om de kwaliteit van het onderwijs op peil te houden is het eens te meer van belang om bestuur en toezicht goed op orde te hebben.

Verantwoordelijkheid

De governancecode gaat uit van 5 principes voor goed bestuur: verantwoordelijkheid, verbinding, lerend vermogen, integriteit en openheid. Daarbij is verantwoordelijkheid het centrale principe. De 5 principes zijn uitgewerkt in normen, als een nadere invulling van de principes. Schoolbesturen kunnen deze normen deels zelf verder invullen.

Bij ‘verantwoordelijkheid’ geldt bijvoorbeeld als norm dat scholen een onderwijsvisie opstellen. Openbare scholen kunnen hierin het belang van inclusie onderstrepen en de opdracht voor burgerschapsonderwijs omschrijven. Bij ‘verbinding’ gaat het onder andere om de brede maatschappelijke opdracht van scholen. Scholen dragen vanuit die opdracht bij aan een divers onderwijsaanbod voor leerlingen in de omgeving.

Meer informatie: Governancecode Funderend Onderwijs

Deel dit bericht: