Waarde(n)vol Openbaar Onderwijs!
De maatschappelijke functie en identiteit van het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs betekenen iets voor de opdracht van bestuurders en directeuren (en collega’s) die er werken. Wat is de relevantie van het (openbaar) onderwijs in het beschermen van onze democratie? Welke maatschappelijke functie heeft het openbaar onderwijs in de 21e eeuw? Hoe kunnen openbare schoolbesturen concreet bijdragen aan sterk, inclusief en toekomstgericht openbaar onderwijs?
Dit en meer kwam woensdag 26 november aanbod. Kijk hier nog één keer terug.
Waarde(n)vol openbaar onderwijs: collectiviteit en democratische cultuur als fundament
Het symposium ‘Waarde(n)vol openbaar onderwijs!’ vond plaats ter gelegenheid van een bijzonder moment: het vijfjarig bestaan van de drie kernwaarden van het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs in Nederland: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Deze waarden vormen het kompas voor het dagelijks handelen van openbare scholen en waren het uitgangspunt voor de bijdragen van Iliass El Hadioui, Gert Biesta en Edith Hooge.
Hoewel hun perspectieven verschilden, tekenden zich twee rode draden duidelijk af: (1) goed onderwijs is gericht op collectiviteit en (2) duurzame schoolontwikkeling vraagt om een democratische cultuur waarin waarden worden voorgeleefd en moeilijke gesprekken gevoerd kunnen worden.
Nog één keer terugblikken!
Wat een geslaagde middag! Tijdens ons symposium ‘Waarde(n)vol Openbaar Onderwijs!’ kwamen onderwijsprofessionals, partners en collega’s samen om kennis te delen, elkaar te inspireren en waardevolle connecties te leggen. Van boeiende sprekers met inspirerende pleidooien tot een muzikale wrap up en verdiepende gesprekken bij de borrel. In dit fotoverslag nemen we je mee terug naar de hoogtepunten van de middag. Geniet mee van de momenten die dit symposium zo bijzonder maakten.
Gert Biesta
Gert Biesta is als hoogleraar voor ‘Public Education’ verbonden aan het Centre for Public Education and Pedagogy van Maynooth University in Ierland, en is Visiting Professor in de Faculteit Educatie van Western Norway University of Applied Sciences. Sinds 2023 is hij kroonlid van de Onderwijsraad.
Hij publiceert over onderwijstheorie en onderwijsbeleid, met speciale aandacht voor de relatie tussen onderwijs, democratie en de maatschappelijke opdracht van het onderwijs. Zijn werk verscheen tot nu toe in 21 verschillende talen. Zijn meest recente boek, Wereldgericht Onderwijs: Een Visie voor Vandaag, verscheen in 2022 bij Uitgeverij Phronese.
Edith Hooge
Prof. dr. Edith Hooge (1967) is hoogleraar Education-Public Policy & Governance aan de Universiteit van Amsterdam. Edith was tussen 2019 en 2024 voorzitter van de Onderwijsraad en vervulde diverse bestuurlijke en toezichthoudende rollen. Haar onderzoek en onderwijs zijn gericht op beleid, bestuur en governance in het publieke en non-profitdomein, en specifiek in het onderwijsdomein.
De afgelopen jaren publiceerde zij samen met haar collega’s over bestuurlijk vermogen, autonomie en verantwoording en over meta-governance en netwerksturing. De vraag naar verbondenheid en deelgenootschap met (organisatie)beleid en -bestuur van (onderwijs)professionals en zogenaamde beneficiënten (in onderwijs: leerlingen/studenten en ouders) speelt een centrale rol in haar werk.
Iliass El Hadioui
Stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui is als wetenschappelijk docent verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verder is hij programmaleider binnen het verbetercultuur- en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School.
Hij is lid van het programmateam binnen het consortium Ontwikkelkracht. Ten slotte is hij als onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs bovendien verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam.
De middag is opgebouwd rondom drie thema’s, die ook in lijn liggen met de nieuwe koers van VOS/ABB. Drie sprekers buigen zich over een van de thema’s in het bijzonder:
| 1. Democratische waarden | Prof. Dr. Gert Biesta | |
| 2. Kansengelijkheid en inclusie | Onderwijssocioloog Iliass El Hadioui | |
| 3. Bestuurskracht | Prof. Dr. Edith Hooge |
De sprekers worden uitgenodigd met elkaar én met het publiek in dialoog te gaan over de toekomst van het openbaar onderwijs in de democratische rechtsstaat. Aansluitend heffen we samen het glas tijdens de borrel. Kortom: een middag vol verdieping, inspiratie en ontmoeting. Tot 26 november!


