Wet- en regelgeving veroorzaakt obstakels om inclusief onderwijs vorm te geven. Daarover vertellen adjunct-directeur Debby Wernke van Focus Beroepsacademie in Barendrecht en directeur Marjon de Vries van Stichting Bram op de website van de Onderwijsgroep OZHW.
Vijf leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften van Stichting Bram krijgen onderwijs en zorg in het gebouw van de vmbo-school in Barendrecht. Deze leerlingen kunnen echter niet op deze school worden ingeschreven, omdat ze dan het toetsings- en examenprogramma zouden moeten volgen. Dat is voor deze leerlingen vanwege hun beperking geen optie, vertelt Wernke. ‘Deze leerlingen moeten dus worden vrijgesteld van de toetsen en van het examen. En daar zit het probleem, want de wet biedt daarvoor geen mogelijkheid.’
De Vries legt uit dat ervoor is gekozen om de betreffende leerlingen tot hun veertiende levensjaar ingeschreven te laten staan bij hun basisschool. Daarna moet er leerplichtontheffing voor hen worden aangevraagd. ‘Dat is natuurlijk absurd. De overheid stuurt op inclusief onderwijs, maar leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften hebben leerplichtontheffing nodig om in een inclusieve setting onderwijs op maat te kunnen volgen. Dat is strijdig met de inclusiegedachte, met het recht op onderwijs en met alles waar wij voor staan.’
Regelgeving aanpassen
Bestuurder Reinoud de Vries van Onderwijsgroep OZHW, dat samen met stichting CVO het bestuur van Focus Beroepsacademie vormt, vindt net als Wernke en De Vries dat de regelgeving moet worden aangepast, zodat scholen voor voortgezet onderwijs leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften kunnen inschrijven en vrijstellen van toetsen en het examen. ‘Wat in het basisonderwijs al jaren kan, zou ook moeten gelden voor het voortgezet onderwijs. Om deze leerlingen als volwaardige leerlingen formeel onderwijs te laten volgen in een inclusieve setting, is het noodzakelijk dat vo-scholen meer regelruimte krijgen.’
Wernke en De Vries wijzen erop dat een wetswijziging veel tijd kost. ‘Omdat wij niet kunnen wachten op een wetswijziging, vragen we in eerste instantie speelruimte om voor deze leerlingen ontheffing van de leerplicht te voorkomen.’ Hierover vinden verkennende gesprekken plaats met meerdere betrokken partijen. ‘We hebben er vertrouwen in dat we samen tot een oplossing kunnen komen, zodat deze jongeren de erkenning en het onderwijs krijgen die zij verdienen.’