Onderwijskwaliteit is een complexe uitdaging. Hoe hou je als bestuur grip op kwaliteit als er meer vraagstukken spelen? Een nieuwe whitepaper en een handreiking bieden houvast.
Sturen op kwaliteit is niet eenvoudig. Veel tijd gaat naar personeelstekorten of verbetering van de basisvaardigheden. Juist dan is continuïteit in de sturing van groot belang. Met de handreiking ‘Duurzaam grip op onderwijskwaliteit’, die eind deze maand beschikbaar is, zet de PO-Raad daarop in.
Investeren in vakmanschap
Fije Hooglandt, bestuurder van Talent Primair, een scholengroep met 20 locaties voor openbare basisscholen, was bij de totstandkoming betrokken. Naast het gebruik van data adviseert zij bestuurders om regelmatig het gesprek aan te gaan met de scholen. Investeer in vakmanschap en werkplezier, geeft zij aan op de website van de PO-Raad.
Observaties in de klas
De CED-Groep benadrukt in de whitepaper het belang van data. Data vormen de basis voor onderwijskwaliteit, evenals observaties in de klas en gesprekken met professionals, de ‘zachte’ data. Voor onderwijskwaliteit is het niet genoeg om te voldoen aan de wettelijke eisen. Uiteindelijk gaat het erom wat de op papier vastgelegde kwaliteit in de praktijk oplevert.
Neem je eigen ambities ook nog eens onder de loep, adviseert de CED-Groep. Zijn je missie en je visie helder onder woorden gebracht? Komen de unieke kenmerken van jouw scholen goed naar voren? Ook daarover kun je het beste met de professionals op de locaties van gedachten wisselen.