Vaak is de vrijheid van onderwijs een actief thema in de verkiezingsprogramma’s; een thema dat altijd in elk Regeerprogramma is opgenomen (dat er niets gewijzigd wordt), maar is het géén onderdeel in de verkiezingsdebatten. Dit keer wel. Het thema ‘vrijheid van onderwijs’ en/of ‘artikel 23 van de Grondwet’ is een gespreksonderwerp geworden in de gang naar de verkiezingen. 

Dit kwam door de uitspraken van Henri Bontenbal (CDA) in Nieuwsuur afgelopen week over de vrijheid van onderwijs. Dit is daarna door verschillende nieuwsmedia opgepikt. Hierbij wordt ook verwezen naar de uitzendingen van Nieuwsuur over het bijzonder onderwijs. 

Wil je meer weten over wat partijen zeggen over artikel 23 GW en de bijbehorende vrijheid van onderwijs? Lees dan ons artikel dat we hier eerder aan gewijd hebben. Hier gaan we juist in op wat de partijen erover hebben opgenomen en dat verschilt zeer van elkaar.

Het is daarbij een thema dat de Nederlander bezighoudt. Vrij recent is de mening van de Nederlander over de vrijheid van onderwijs of artikel 23 Grondwet onderzoek gedaan door de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Humanistiek: Vrijheid en gelijkheid in het onderwijs. Wenselijke uitganspunten volgens burgers. Hieruit bleek bijvoorbeeld dat Nederlanders gelijkheid belangrijker vinden dan de vrijheid van onderwijs. 

Deel dit bericht: