Het onderwijs en andere sectoren moeten per 1 maart weer ‘gewoon’ open. Dat wil Herstel-NL, een groep die al maanden pleit voor ‘coronabeleid met maatregelen die onze samenleving minder schade doen’. Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer dringt aan op heropening van met name het voortgezet onderwijs.

Begin deze maand meldde Herstel-NL al dat de scholen ‘onmiddellijk en onvoorwaardelijk’ open moesten. Er zouden maar weinig kinderen, jongeren en leraren ziek worden van corona en op scholen zou daardoor slechts een laag coronarisico zijn. Het verplicht thuishouden van kinderen en jongeren zou onevenredig veel schade veroorzaken. Daarbij noemde Herstel-NL leer- en ontwikkelingsachterstanden, kindermishandeling en psychische schade.

‘Veilige zones’ voor 60-plussers

Nu pleit Herstel-NL niet alleen voor een volledige heropening van het onderwijs, maar ook van de horeca, de winkels en de cultuursector. Dat combineert Herstel-NL met een soort quarantaine voor mensen, met name 60-plussers, die kwetsbaar zijn voor corona. Als deze mensen niet thuis kunnen werken, zouden ze tijdelijk in de Ziektewet moeten. Voor de kwetsbaren zouden ‘veilige zones’ kunnen worden ingericht, een soort reservaten dus.

Tot Herstel-NL behoren onder anderen de economen Barbara Baarsma en Coen Teulings, arts en ondernermer Erik-Jan Vlieger en crisisprofessor Ira Helsloot.

Lees meer…

‘Voortgezet onderwijs moet open’

Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer dringt aan op een volledige heropening van met name de scholen voor voortgezet onderwijs. In een brief aan het kabinet wijst zij op de sociaal-emotionele en mentale schade van de coronamaatregelen en lockdown, die bij jongeren volgens haar dusdanig groot is ‘dat het vanuit een ontwikkelingsperspectief niet verantwoord is om de scholen in het voortgezet onderwijs nog langer gesloten te houden’.

In haar brief staat ook dat ze begrijpt dat het heropenen van middelbare scholen gezondheidsrisico’s voor personeel en leerlingen met zich meebrengt. Het kabinet moet volgens haar zorgen ‘voor een zo veilig mogelijke werk- en leeromgeving’.

Lees meer…