Wat maakt het symposium ‘Waarde(n)vol Openbaar Onderwijs!’ zo bijzonder? Voor Frank de Wit, directeur van VOS/ABB, draait het om ontmoeting, inspiratie en het uitwisselen van waarden. Hij waardeert enorm hoe leden zich dagelijks inzetten voor waardengedreven onderwijs. ‘Ik vind het fijn en belangrijk wat we samen doen. Dit symposium is er óók om die waardering uit te spreken en met elkaar te delen.’
Ontmoeting maakt ons sterker
Als directeur van VOS/ABB zet Frank zich in voor sterke openbare en algemeen toegankelijke scholen. ‘Ik heb dertig jaar voor het onderwijs mogen werken in verschillende rollen. Ik word nog steeds blij als ik zie hoe betekenisvol goed onderwijs kan zijn. In deze tijd is het complex om onderwijs goed te organiseren, en de bestuurlijke druk en drukte zijn enorm. Als wij elkaar binnen onze vereniging kunnen helpen, geeft me dat energie – en zijn we samen beter in staat om met die druk om te gaan.’
Voor hem is het symposium bovenal een feest van ontmoeting. ‘Ontmoeting is een belangrijke waarde in ons werk: vormend, lerend en versterkend. Niet voor niets is het een van onze kernwaarden. Die ontmoeting vindt dagelijks plaats op school, maar we moeten haar ook zelf organiseren om elkaar te blijven inspireren. Dit is wat dit symposium beoogt. Bij VOS/ABB zijn we er om te versterken en te verdiepen – en dat doen we met dit symposium.’
Onderwijs als oefenplaats
Het thema van het symposium – Waarde(n)vol Openbaar Onderwijs – sluit daar nauw bij aan. ‘Juist voor het openbaar onderwijs is waardengedreven onderwijs belangrijker dan ooit’, zegt Frank. ‘We leven in een tijd van polarisatie, waarin mensen en kinderen in hun eigen bubbel zitten. Het onderwijs is de enige plek waar kinderen elkaar op een gelijkwaardige manier kunnen ontmoeten. Ze leren er samenleven – en dat maakt ons werk des te waardevoller.’
De kernwaarden van VOS/ABB – vrijheid, gelijkwaardigheid en ontmoeting – vormen daarbij het kompas. ‘Ze staan ook in artikel 1 van de Grondwet. Dat artikel is eigenlijk de onderlegger van onze kernwaarden. We zien die waarden ook terug in goed burgerschapsonderwijs. Dat is geen toeval: het gaat allemaal om de vrijheid om jezelf te zijn en om gelijkwaardig en respectvol met elkaar om te gaan.’
Wat je kunt verwachten van de sprekers
De sprekers geven elk hun eigen waarde(n)volle perspectief op het thema. ‘Na alle nadruk op kwalificatie is het tijd om opnieuw een pedagogisch perspectief te hanteren en ruimte te geven aan de betekenis van goed onderwijs voor persoonsvorming en socialisatie. Dat hebben we met elkaar geleerd van Gert Biesta, en ik kijk ernaar uit om te horen hoe hij vanuit die visie naar ons werk kijkt.’
Edith Hooge belicht het belang van bestuurskracht. ‘Besturen is meer dan instrumenteel leidinggeven. Je bent geen manager van een commerciële organisatie, maar bestuurlijk verantwoordelijk voor een stichting met publieke doelen. Dat vraagt om waardengedreven leiderschap.’
En Iliass El Hadioui laat vanuit zijn pedagogisch-sociologische blik zien hoe scholen recht kunnen doen aan de diversiteit van leerlingen. ‘Juist nu moeten we gelijke kansen niet alleen vanuit verontwaardiging of emotie bekijken, maar ook met behulp van wetenschappelijke en bewezen instrumenten die echt effectief zijn. Iliass kan dat met ons delen.’
Maatschappelijk verschil maken
Frank ziet dat de leden van VOS/ABB al op een natuurlijke manier waardengedreven werken. ‘Dat is geen vanzelfsprekendheid; je moet er samen over in gesprek blijven. Maar het feit dat bestuurders zich dagelijks inzetten voor goed onderwijs – en niet voor een consultancybaan op de Zuidas kiezen – laat zien dat maatschappelijke drijfveren bij iedere bestuurder aanwezig zijn.’
Hij spreekt met respect over de manier waarop schoolbesturen hun verantwoordelijkheid nemen. ‘Onze opdracht is kinderen met vertrouwen en zelfverzekerdheid voorbereiden op hun toekomst. Als ze hun talenten kunnen inzetten én begrip hebben voor anderen, hebben we het goed gedaan. Dat is het mooiste resultaat dat onderwijs kan opleveren. Dit symposium is er ook om die waardering uit te spreken en te delen.’
Trots op wat we doen
‘We mogen trots zijn op wat we doen. En dat ook vertellen. We hoeven daar niet bescheiden in te zijn, en ons niet van alles laten aanpraten – niet door politiek, niet door ouders, niet door de media. Er zijn talloze opiniemakers met opvattingen over ons werk, maar ik vind dat we trots mogen zijn op wat we doen. Ik zie dat het waardevol is, en ik waardeer het zeer.’
Meld je aan
Wil je meedoen, elkaar inspireren en samen verder bouwen aan waardengedreven openbaar onderwijs?
👉 Meld je dan aan voor het symposium.