Inclusief onderwijs nodig voor álle leerlingen

Steeds meer leerlingen met een beperking vallen buiten de boot. Dat komt doordat het onderwijssysteem in Nederland niet is gericht op een transformatie naar inclusief onderwijs. De Alliantie VN-verdrag Handicap dringt erop aan de weg naar inclusief onderwijs in te slaan: goed onderwijs voor álle leerlingen.

In het rapport Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap in Nederland staat dat het aantal kinderen dat vanwege hun beperking buitengesloten is van het schoolsysteem, is gegroeid van 3317 in 2011 naar 5576 in 2018. Dit heeft volgens de alliantie te maken met het feit dat passend onderwijs niet tot doel heeft een systeem van inclusief onderwijs te creëren, waarin elk kind naar een reguliere school gaat.

De alliantie wijst erop dat nergens in wetgeving of beleid is opgenomen dat er in Nederland inclusief onderwijs moet komen. Scholen die al wel inclusief onderwijs geven of daarnaar streven, worden hiertoe belemmerd door het huidige financieringssysteem en door regelgeving die maatwerk en zorg in het onderwijs tegenwerken. Ook lerarenopleidingen blijken nog geen aandacht te hebben voor inclusief onderwijs.

Weg inslaan naar inclusief onderwijs

De alliantie vindt dat het hoog tijd is dat Nederland weg naar inclusief onderwijs inslaat. Het hoort wat de alliantie betreft thuis in wetgeving en beleid. ‘Stel een beleidsplan op, met tijdschema en meetbare doelstellingen, om inclusief onderwijs te realiseren.’

Verder adviseert de alliantie om in gesprek te gaan met de scholen die inclusief onderwijs willen geven. Dan kan duidelijk worden welke specifieke factoren in de praktijk belemmerend werken. Vervolgens moet het beleid daarop worden aangepast. Ook moet het financieringssysteem worden ingericht op inclusief onderwijs.

De alliantie wil ook dat de wettelijke mogelijkheid wordt opgeheven om vrijstelling van leerplicht te verlenen vanwege een handicap of zorgbehoefte. Dit past bij het uiteindelijk doel van inclusief onderwijs, namelijk dat er voor elke leerling thuisnabij onderwijs is.

Startconferentie Naar inclusiever onderwijs

Op 12 februari is de landelijke startconferentie van het praktijkplatform Naar inclusiever onderwijs. Onderwijsminister Arie Slob zal de conferentie openen.

Er zullen praktijkvoorbeelden van inclusiever onderwijs worden gepresenteerd. Ook staan er workshops op het programma voor diverse doelgroepen, zoals schoolbestuurders, schoolleiders, mensen van samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs, leraren, leerlingen en ouders.

Het platform Naar inclusiever onderwijs is een initiatief van onder andere VOS/ABB.

Lees meer…