De PO-Raad, VO-raad en MBO Raad maken zich zorgen over hoe het lerarenregister vorm krijgt. De sectorraden willen hierover in gesprek met de onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob.

In een brief van de sectorraden aan de ministers staat dat het lerarenregister vooral ‘een technisch-bureaucratische exercitie’ dreigt te worden ‘die ver afstaat van de leraren in de klas en van de praktijk binnen scholen’.

Er is volgens de sectorraden op dit moment onvoldoende draagvlak voor het lerarenregister, waardoor schoolbesturen in een vacuüm opereren. ‘Ze moeten van alles, zonder dat het register wordt gedragen door het merendeel van hun leraren’, zo staat in de brief, waarin de raden aangeven dat het lerarenregister in elk geval op onderdelen moet worden heroverwogen. Implementatie ervan onder de huidige omstandigheden is volgens hen onmogelijk.

Onderwijsraad over lerarenregister

Ze verwijzen in hun brief aan de ministers naar een recent rapport van de Onderwijsraad, waarin onder meer staat dat de het lerarenregister meer moet aansluiten bij de bestaande praktijk van bekwaamheidsonderhoud. De Onderwijsraad vindt ook dat de basis van het lerarenregister op orde moet worden gebracht, omdat de wettelijke bekwaamheidseisen nog ‘onvoldoende richtinggevend’ zijn.

Een ander advies van de Onderwijs is om wel door te gaan met het lerarenregister, omdat dat goed zou zijn voor de kwaliteit van het onderwijs.

Deel dit bericht: