‘Mediawijsheid hoort thuis in kerndoelen’

Mediawijsheid moet in de kerndoelen van het onderwijs. Dat vindt bijzonder hoogleraar mediaopvoeding Peter Nikken van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In de Volkskrant reageert op het nieuws dat  onlangs een jongen om het leven is gekomen toen hij meedeed aan een choking challenge.

Een choking challenge is het bewust afknijpen van de eigen luchtpijp om door zuurstofgebrek in een roes te geraken. Op het moment dat de persoon die de challenge uitvoert bijna stikt, maakt hij of zij de luchtpijp weer vrij.

Het is een ‘spel’ waarmee jongeren elkaar op sociale media uitdagen. Bij een 16-jarige jongen uit het Zuid-Hollandse dorp Arkel ging het in de meivakantie mis. Zijn ouders hebben de publiciteit gezocht om anderen te waarschuwen voor de gevaren van deze en andere soort levensgevaarlijke challenges.

Risico’s bespreken

Bijzonder hoogleraar Peter Nikken zegt in reactie op het nieuws dat er structureel beleid nodig is om kinderen te leren hoe ze met sociale media omgaan. ‘Het internet staat vol met voorbeelden van rare gedragingen en het is in de puberfase vanzelfsprekend dat kinderen dingen uitproberen’, zegt hij in de Volkskrant.

Hij vervolgt: ‘In de beeldvorming die jongeren tot zich krijgen, is alleen aandacht voor de positieve effecten, bijvoorbeeld de fantastische roes die ontstaat. Maar als je met kinderen de risico’s bespreekt, bijvoorbeeld de kans op hersenbeschadiging of een coma, dan kun je dat beeld wel degelijk bijstellen.’

Mediawijsheid in kerndoelen

Volgens Nikken gaat het bij deze educatie niet alleen om challenges, maar bijvoorbeeld ook om digitaal pesten of het maken en verspreiden van naaktfoto’s. ‘Op dit moment doen scholen er wel wat tegen, maar het is hapsnap. Het omgaan met media zit niet in de kerndoelen van het onderwijs en is daardoor geen vast onderdeel in het curriculum. Dat zou het wel moeten zijn, daar kunnen we (…) niet meer onderuit.’

Lees meer…

Delen: Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn