In Nieuws

Een op de drie docenten geschiedenis en maatschappijleer is sinds de moord op de Franse docent Samuel Paty voorzichtiger in het bespreken van controversiële onderwerpen. Dat blijkt uit een enquête van de vereniging van geschiedenisleraren VGN en de vereniging van docenten maatschappijleer NVLM.

Paty werd in oktober vorig jaar in Conflans-Sainte-Honorine bij Parijs vermoord door een militante moslimextremist. Het motief voor de moord was dat Paty in zijn lessen over de vrijheid van meningsuiting de omstreden Mohammed-cartoon van het satirische Franse weekblad Charlie Hebdo had laten zien.

Uit de enquête van de VGN en NVLM blijkt dat de helft van de docenten die aan de enquête hebben meegewerkt, de moord op Paty in de klas heeft besproken.

Cartoons en religie

Vier op de tien leraren ervaren dat het na de moord op de Franse docent moeilijker is geworden om controversiële onderwerpen te bespreken. Bij onderwerpen als cartoons die de spot drijven met religie komt een vergelijkbaar percentage naar voren. Een op de drie is voorzichtiger geworden in het bespreken van controversiële onderwerpen.

Uit de enquête blijkt ook dat bijna alle leraren geschiedenis en maatschappijleer (95%) zich bekwaam tot redelijk bekwaam achten om controversiële onderwerpen te behandelen.

Onderwerpen die door de geënquêteerde leraren als controversieel worden ervaren, zijn het slavernijverleden, de koloniale geschiedenis, de islam, het Israëlische-Palestijnse conflict, seksuele diversiteit en Zwarte Piet.

Begeleiding VOS/ABB

VOS/ABB-adviseurs op het gebied van identiteit kunnen docenten begeleiden die ervaren dat het bespreken van controversiële onderwerpen lastig kan zijn. Let op: binnen het lidmaatschap van VOS/ABB vallen vier dagdelen gratis begeleiding.

VOS/ABB biedt samen met de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) via de website openbaaronderwijs.nu ook tools die zijn toegespitst op het voortgezet onderwijs.

Bij de begeleiding van docenten gaat VOS/ABB uit van de kernwaarden van het openbaar onderwijs: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Deze komen ook terug in de tools.

Meer weten? Neem contact op met VOS/ABB: 0348-405200, welkom@vosabb.nl

In de Volkskrant staat een artikel over hoe leraren omgaan met controversiële onderwerpen.

Delen