In de onderwijsregio’s werken partnerschappen samen aan het begeleiden en opleiden van leerkrachten. Maar hoe zorg je ervoor dat je gezamenlijk de kwaliteit op peil houdt? Met het nieuwe Kwaliteitskader Samen Opleiden in de Onderwijsregio kunnen de partners vooruit.
Groei en ontwikkeling
Bekwame leraren zijn essentieel voor goed onderwijs. Dat vraagt om het bieden van groei- en ontwikkelingsmogelijkheden. Daarbij spelen scholen, besturen en de lerarenopleidingen, verenigd in de onderwijsregio, een belangrijke rol. Samen investeren zij in opleidingstrajecten en in een rijke leeromgeving voor optimale ondersteuning van leraren.
Het kwaliteitskader vormt het gezamenlijk referentiekader voor professionalisering en ontwikkeling van leraren binnen de onderwijsregio’s. Op basis van het kader kunnen de partners het gesprek aangaan over kwaliteit, uitgaande van vier ‘waarborgen’: de lerende leraar, de leeromgeving, de organisatie en de kwaliteitscultuur.
Visie op het beroep
Per waarborg noemt het kwaliteitskader een aantal elementen die minimaal zichtbaar moeten zijn. Voor ‘de lerende leraar’ is dat bijvoorbeeld een helder omschreven visie op het beroep. Bij de ‘leeromgeving’ is het van belang dat de opleidingsdoelen en het curriculum zijn ontworpen op basis van eenduidige ontwerpeisen. Zo zijn er voor iedere waarborg elementen omschreven.
Het Kwaliteitskader Samen Opleiden in de Onderwijsregio is ontwikkeld in opdracht van het Bestuurlijk Overleg Leraren en het ministerie van OCW. Het is gepubliceerd op de website van het platform Samen Opleiden & Professionaliseren. Daar staat ook achtergrondinformatie over het kwaliteitskader en de werkwijze van de bijbehorende ‘peer review’.
Meer informatie: Kwaliteitskader Samen Opleiden & peer review