In Bestuur en management, Burgerschapsvorming, Identiteit, Identiteit en imago, Kwaliteit en excellentie, Levensbeschouwelijk onderwijs, Nieuws, School!Week

Leerkrachten moeten meer aandacht hebben voor de talenten van kinderen en hen juist daarin stimuleren. Innovatie is daarbij sleutelwoord. Dat betoogde innovatie-expert Jef Staes tijdens de opening van de personeelsdag van openbaar schoolbestuur Akkoord! primair onderwijs in Venlo. Deze dag is samen met VOS/ABB en de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) georganiseerd.

De studiedag was voor Akkoord!PO tevens al de officieuze start van de School!Week 2015, die plaatsvindt van 16 tot 20 maart en is bedoeld als landelijke campagneweek voor het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs. VOS/ABB en VOO zijn initiatiefnemer van de School!Week.

Flipping
Volgens Staes bestaat er in het onderwijs grote behoefte aan vernieuwing, Leerkrachten zouden nieuwe kansen, die onder meer door informatietechnologie worden geboden, meer moeten omarmen.

Hij noemde als voorbeeld flipping the classroom, waarbij de leerkracht de klassikale instructie en het individuele huiswerk omdraait. De klassikale kennisoverdracht wordt vervangen door video’s en eventuele andere vormen van online instructie.

Workshops
Alle leerkrachten van het openbaar primair onderwijs in Venlo en omgeving namen deel aan de studiedag. Er waren verschillende workshops, onder meer over educatief partnerschap, de onderzoekende docent, sociale media in de klas en de kernwaarden van het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs.

Aan de studiedag werkten onder anderen Marleen Lammers van VOS/ABB en Michiel Jongewaard en Flora Bremer van VOO mee. Een deel van de workshops werd verzorgd door Lizzy Wijnen en Alexandra Bronsveld van het Centrum voor Humanistische Vorming.

Wilt u meer informatie over studiedagen of teamtrainingen? Neemt u dan contact op met het secretariaat van VOS/ABB: 0348-405200 of welkom@vosabb.nl.

Zie ook de folder Studiedag openbaar onderwijs.

Delen