Openbare scholen zorgen ervoor dat hun kernwaarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting zichtbaar en voelbaar zijn. Dat benadrukt Marco Brinkhuis van Stichting OcTHO voor openbaar basisonderwijs op Tholen.

In een artikel dat OcTHO in het kader van de Week van Openbare Scholen heeft gepubliceerd, legt Brinkhuis uit dat openbare scholen de kernwaarden op veel manieren laten leven. ‘Het begint bij bewustwording. Wat betekent dit? Wat zie ik in de school? Wat merk ik? Hoe gaan we om met kinderen? Met ouders? Hoe waarborg ik de vrijheid van meningsuiting? Maar we hebben uiteraard ook regels. Je mag van alles vinden, maar wel met respect.’

Verbinding

Brinkhuis verwijst naar quote van de Amerikaanse filosoof, psycholoog en pedagoog John Dewey: ‘Openbaar onderwijs is geen voorbereiding op de maatschappij, het ís de maatschappij’. In tijden van polarisatie, waarin mensen steeds meer tegenover elkaar komen te staan, is het volgens Brinkhuis nog belangrijker dat openbaar onderwijs verbindend in de wereld staat. ‘Burgerschapsvorming past een-op-een bij onze waarden. Wij willen niet sturen op een religie, afkomst of cultuur. Maak eerst kennis met elkaar en bepaal thuis wat jouw waarheid is.’

In het artikel op de website van OcTHO komen ook directeur Hans Teegelbeckers van VOS/ABB en zijn collega Marco Frijlink van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) aan het woord over de meerwaarde van het openbaar onderwijs.

Lees het artikel

Deel dit bericht: