Het meinummer van magazine Naar School van VOS/ABB vertelt onder andere het verhaal van openbare scholen die gevluchte Oekraïense kinderen verwelkomen. We gingen kijken bij basisschool De Wilgen in Sliedrecht en bij Interschool in Ter Apel.

Op de school in Sliedrecht staat Lena voor de klas, een Oekraïense die is getrouwd met een Nederlander. ‘Zij geeft nu iedere dag les’, vertelt directeur René de Kuiper. ‘Samen met een Nederlandse juf, die in de ochtend komt. Maar ook dan is Lena er altijd bij om te vertalen.’ De leerlingen van obs De Wilgen waren meteen razend nieuwsgierig naar de nieuwelingen. Ter verwelkoming hebben ze 275 zonnebloemen gezaaid, het nationale symbool van Oekraïne.

Bij Interschool in Ter Apel, waar het landelijk bekende asielzoekerscentrum staat, weten ze door de jarenlange ervaringen met vluchtelingkinderen precies wat wel werkt en wat niet. ‘Kinderen worden bij ons niet in het diepe gegooid, maar krijgen eerst uitgebreid de tijd om op adem te komen’, vertelt directeur Rosie Meems. ‘Leerlingen starten met een gewenningsperiode van zes weken waarin welbevinden, betrokkenheid, groepsvorming en het wennen aan het Nederlandse schoolconcept centraal staan.’ Na de gewenningsklas gaan ze in taalklassen aan de slag met cognitieve vakken. Na ongeveer twee jaar stromen ze door naar het reguliere onderwijs.

Havo van de Toekomst

In het meinummer is ook uitgebreid aandacht voor de Havo van de Toekomst. Dit een project van zestien scholen in Oost-Nederland onder begeleiding van hogeschool Saxion in Enschede. Het doel van dit project: blije en gemotiveerde leerlingen en een beter rendement van het havo-onderwijs.

Openbare scholengemeenschap De Waerdenborch in Holten en Het Erasmus in Almelo melden de eerste positieve resultaten. Op termijn hoopt teamleider Mirjam Westerhoff van Het Erasmus effecten van de nieuwe aanpak te zien op de doorstroom binnen de school en bij de doorstroom naar het vervolgonderwijs. ‘Maar ook op de identiteit van de havo. Het moet een volwaardige, eigen opleiding zijn.’ Dat vindt ook projectmanager Arjan van Basten van Saxion: ‘Het zou mooi zijn als de havo meer een vhbo wordt. Dan zal de overgang naar het hbo beter gaan.’

Kennisclips en kansengelijkheid

In de rubriek Trots vertelt aardrijkskundedocent Roy Helmerhorst van het openbare Anna van Rijn College in Nieuwegein hoe hij met kennisclips op YouTube, TikTok en Instagram zijn passie voor het onderwijs en zijn vak overbrengt. Lars en Luca uit havo-5 zijn daar enthousiast over. Luca: ‘Waarin Roy zich vooral onderscheidt: hij heeft gewoon heel veel energie, die neem je vanzelf een beetje over.’ Daar is Lars het mee eens: ‘Je merkt dat hij echt zin heeft om les te geven. Hij legt ook goed uit, niet alleen in de klas maar ook in zijn kennisclips.’

In het meinummer van Naar School staat ook een inspirerend interview met Monique Leygraaf, lector Kansengelijkheid van Hogeschool IPABO. Zij vertelt wat leerkrachten en lerarenopleiders kunnen doen om
kansengelijkheid in de samenleving te vergroten. ‘Ik wil dat we ons bewust zijn van ons eigen handelen.’

Andere onderwerpen

Er staan natuurlijk nog veel meer interessante verhalen in ons blad:

  • Column van VOS/ABB-directeur Hans Teegelbeckers: waardevolle lading vereist juiste koers!
  • Kansrijk Onderwijs: een pilotproject in Amsterdam om achtstegroepers vaardigheden bij te brengen waarmee ze meer succes hebben in het voortgezet onderwijs.
  • Groene schoolpleinen: openbare basisschool Dakpark in Rotterdam veranderde het schoolplein in een groene oase. Leerlingen vertellen waarom zij daar blij mee zijn!
  • Spaarpotten sneller legen: als de samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs hun reserves onvoldoende afbouwen, krijgen ze minder geld. Daarvoor waarschuwt minister Wiersma.
  • Christelijke censuur in schoolboeken? Teamleden van de openbare Crayenesterschool in Heemstede gingen hierover in gesprek met uitgeverij Malmberg.
  • Notebooks én notitieblokken: schrijven met de hand helpt bij het verwerken van informatie. Hoe combineer je dat met moderne vaardigheden en digitale leermiddelen?
  • Ledenservice: een overzicht van voordelen die het lidmaatschap van VOS/ABB biedt.
  • Veelgestelde vragen: de Onderwijsjuristen van VOS/ABB geven antwoord en belichten gerechtelijke uitspraken.
  • Nieuw in de media: een selectie uit boeken, documentaires en podcasts over onderwijs.
  • Advies: mr. Janine Eshuis van VOS/ABB over het belang van zorgvuldigheid bij de herbenoeming van interne toezichthouders.

Hét blad van, voor en over het openbaar onderwijs!

Magazine Naar School is hét blad van, voor en over het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs in Nederland. Het verschijnt vijf keer per jaar in een oplage van 3.000 exemplaren. Leden van VOS/ABB krijgen het gratis toegestuurd. Dit geldt voor bij VOS/ABB aangesloten besturen én hun scholen.

Bovenschoolse directies kunnen op aanvraag ook één gratis abonnement nemen. U kunt daarvoor een mailtje sturen naar welkom@vosabb.nl onder vermelding van ‘Abonnement Naar School‘. Vermeld in uw mail uw naam of de naam van uw organisatie en het adres waarop u het magazine wilt ontvangen.

Niet-leden kunnen een abonnement op Naar School! nemen voor 29,50 euro per jaar. Ook hiervoor geldt dat u een mailtje kunt sturen naar welkom@vosabb.nl onder vermelding van ‘Abonnement Naar School‘. Vermeld in uw mail uw naam of de naam van uw organisatie en het adres waarop u het magazine wilt ontvangen.

Hebt u ideeën voor magazine Naar School? Mail hoofdredacteur Martin van den Bogaerdt: mvandenbogaerdt@vosabb.nl.

Wilt u adverteren in magazine Naar School? Dat kan! U kunt hiervoor contact opnemen met OnderwijsMedia:  030–210 23 86 of sales@onderwijsmedia.nl.

Magazine Naar School kent uiteraard ook een digitale editie. Alle nummers van het VOS/ABB-magazine kunt u hier inzien.

Deel dit bericht: