De verscheidenheid aan betaalmethodes waar scholieren gebruik van kunnen maken, speelt hun parten bij het krijgen en houden van overzicht over hun geldzaken. Dat meldt het Nibud, dat samen met ABN AMRO onderzoek heeft gedaan naar het betaalgedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Uitstaande betaalverzoeken, nog niet teruggestuurde aankopen en achteraf betalen kunnen volgens het Nibud een vertekend beeld geven van de daadwerkelijke financiële situatie. ‘Scholieren kunnen hierdoor grip op hun geldzaken verliezen, omdat ze denken dat ze meer of minder kunnen besteden dan daadwerkelijk het geval is,’ zegt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. ‘Het is belangrijk dat je voor je achttiende leert om zaken goed op een rijtje te zetten. Als volwassene krijg je er alleen maar meer mee te maken en dan moet je echt zelf problemen zien te voorkomen.’
Babet Boswinkel, jongeren en geld-expert bij ABN AMRO: ‘Uit de gesprekken die we met jongeren hebben gevoerd, bleek dat velen zich niet bewust zijn van hoeveel ze uitgeven aan drankjes en snacks onderweg. Terwijl zij aangeven dat dit inzicht hen zou helpen om bewuster met hun geld om te gaan.’
Achteraf betalen
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat Tikkie en andere betaalverzoekjes populair zijn. Driekwart van de scholieren maakt er gebruik van en stuurt gemiddeld zo’n twintig verzoekjes per maand. Een op de drie geeft aan dat verzoekjes niet altijd worden betaald. Ongeveer 13% van de leerlingen doet aan achteraf betalen (buy now pay later). Officieel mag dat pas vanaf achttien jaar, maar een leeftijdscheck ontbreekt.