Met een structurele bijdrage vanaf 2027 zet de overheid in op leesvaardigheid. Alle scholen in het funderend onderwijs krijgen geld voor het leesbevorderingsprogramma ‘de Bibliotheek op school’.
Uit het meest recente PISA-onderzoek naar leesvaardigheid (2022) blijkt dat jongeren steeds minder goed lezen. Daarmee komt hun deelname aan de maatschappij in gevaar. Het programma de Bibliotheek op school is bedoeld om jongeren weer aan het lezen te krijgen. Hierbij werken bibliotheken en scholen in het funderend onderwijs nauw met elkaar samen.
Betere lezers
‘Wie goed is in lezen en taal, komt verder in de wereld,’ stelt de Bibliotheek op school. Leesconsulenten van bibliotheken helpen scholen bij het leesonderwijs. Bijvoorbeeld door een actueel en inspirerend boekenaanbod samen te stellen. Onderzoek van Stichting Lezen toont aan dat de Bibliotheek op school van kinderen betere lezers maakt. Ook basisscholieren met een niet-westerse achtergrond lijken baat te hebben bij het programma.
Duurzame toekomst
Waar de financiering van de Bibliotheek op school tot nu toe tijdelijk was, zorgt de overheid nu voor structurele bekostiging. Vanaf 2028 is jaarlijks 50 miljoen euro uit de onderwijsbegroting beschikbaar voor een duurzame toekomst van het programma Bibliotheek op School.
Meer informatie: Duurzame toekomst voor de Bibliotheek op School