Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) sprak met Kim Versluijs (directieadviseur Sport Onderwijs en Cultuur) en Iwan Specht (kwartiermaker voor scholen) van de gemeente Rotterdam over hoe die gemeente onderwijs aan Oekraïense leerlingen aanpakt. Zij geven tips aan onderwijsprofessionals en beleidsmedewerkers.

Rotterdam staat voor de uitdaging om onderwijs te bieden aan ruim 700 Oekraïense kinderen van 4 tot 18 jaar. Het reguliere onderwijs en de internationale schakelklassen zitten helemaal vol. Daarom is een Oekraïense school geopend in het voormalige Zuider Gymnasium. Daar volgen nu zo’n 240 Oekraïense leerlingen hybride onderwijs: scholen in Oekraïne verzorgen een deel van de lessen en de rest van de lessen wordt gegeven door gevluchte Oekraïense docenten en Nederlands personeel.

Versluijs en Specht vertellen op de website van het NJi over hun ervaringen en ze hebben tips voor onderwijsprofessionals en beleidsmakers in andere gemeenten:

Tips voor onderwijsprofessionals:

  • Zet geen nieuwe zorgstructuur op. Kijk eerst wat nodig is en wat je al biedt. De meeste kinderen zijn veerkrachtig genoeg en redden het zonder gespecialiseerde hulp.
  • Organiseer een kennismakingsdag voor Oekraïense ouders én kinderen op school.
  • Probeer uit en kijk wat werkt. Organiseer bijvoorbeeld een oudercafé tijdens schooltijd voor moeders met jonge kinderen.
  • Durf te vragen! Vraag gerust aan andere scholen hoe zij het onderwijs voor Oekraïense leerlingen hebben aangepakt.

Tips voor beleidsmedewerkers:

  • Luister naar de wensen van Oekraïense vluchtelingen. Blijf flexibel. Toets ideeën en vooroordelen en durf deze los te laten.
  • Richt een projectgroep op met collega’s uit verschillende clusters en met verschillende netwerken. Probeer het werk niet onder te brengen in de bestaande organisatie.
  • Durf ook dingen níet te doen. Rotterdam vergoedt bijvoorbeeld nog reiskosten naar school, maar dat verandert misschien.
  • Mobiliseer de hulp binnen de gemeente. Zet particulieren en maatschappelijke organisaties in die willen helpen.
  • Werk met scenario’s voor nu, tijdens de schoolvakantie en na de schoolvakantie. Zo kunnen collega’s gemakkelijk op de hoogte worden gehouden en kunnen zij schakelen bij nieuwe situaties.
  • Durf te vragen! Vraag gerust aan andere gemeenten hoe zij het onderwijs voor Oekraïense leerlingen hebben aangepakt.

Lees het hele verhaal op de website van het NJi

Deel dit bericht: