Wie zijn de vier Leraren van het Jaar 2014?

Femke Cools, Joke Lorist-Klappe, Jasper Rijpma en Marloes van der Meer zijn zaterdag gekozen tot Leraren van het Jaar 2014. Staatssecretaris Sander Dekker van OCW heeft hun de award overhandigd.

Femke Cools is de Leraar van het Jaar in de categorie basisonderwijs. Zij werkt op de Montessorischool in Nijmegen. Het juryrapport vermeldt over haar: ‘Deze kandidaat heeft een goed oog voor wat kinderen beleven en nodig hebben. Een lerares van nu, die leerlingen de toekomst in helpt. Haar onderwijs is nooit af, want door te kijken naar haar leerlingen, naar haar collega’s en naar zichzelf probeert ze steeds weer nieuwe wegen te vinden om te inspireren en talenten uit kinderen en collega’s te halen. Als voorstander van ‘samen leren’ denkt ze goed na over het vak en hoe dit verder te ontwikkelen. Open, reflectief met visie en veel leerpotentieel zijn woorden die bij haar passen.’

Joke Lorist-Klappe is de Leraar van het Jaar in de categorie speciaal onderwijs. Zij werkt op het openbare Onderwijscentrum De Twijn in Zwolle. Uit het juryrapport: ‘De winnares straalt een aanstekelijke passie uit en weet met veel gevoel voor humor het maximale uit leerlingen te halen. Ze gelooft in ‘blijven leren’ en is bezig met de opleiding Master SEN om haar leerlingen nog beter te kunnen ondersteunen in hun groei naar zelfstandigheid en onafhankelijkheid. In het kader van passend onderwijs maakt ze zich sterk voor meer specialisatie en kennisuitwisseling met het regulier onderwijs, zodat overstappen van leerlingen tussen regulier en speciaal onderwijs beter verlopen. ‘Regulier als het kan en speciaal als het moet’ is daarbij haar motto.’

Jasper Rijpma is de Leraar van het Jaar in de categorie voortgezet onderwijs. Hij werkt aan het openbare Hyperion Lyceum in Amsterdam. ‘De jury is onder de indruk van de authentieke en inspirerende persoonlijkheid van deze kandidaat en de diepe persoonlijke motivatie om alles uit leerlingen te halen wat erin zit. Hij werkt op weloverwogen pedagogisch didactische wijze en combineert structuur en vrijheid op een hele goede manier. De vrijheid van de leerling staat voorop, maar de regie wordt in eigen hand gehouden. Samenwerking met collega’s staat hoog in het vaandel. Hij is ambitieus en innovatief in het streven om de beste lessen te geven. Reflecteren op eigen lesgeven is van groot belang. Altijd maatwerk. Hij inspireert leerlingen voor brede, maatschappelijke thema’s en stimuleert hun kritisch en creatief denkvermogen.’

Marloes van der Meer is de Leraar van het Jaar 2014 in de categorie middelbaar beroepsonderwijs. Zij werkt op het ROC Midden Nederland in Utrecht. De jury: ‘De keuze in het middelbaar beroepsonderwijs is gevallen op de leraar die zich onderscheidde door de enthousiaste manier waarop zij inspeelt op de belevingswereld van student en de manier waarop zij bij de lessen betrokken worden. De individuele ontwikkeling van studenten is leidend voor Marloes die er altijd van uitgaat dat studenten meer kunnen dan ze zelf denken. Ze gelooft in ‘empowerment’ van studenten en wil er altijd het maximale uithalen.’

De verkiezing Leraar van het Jaar is een initiatief van de Onderwijscoöperatie. De verkiezing is onderdeel van de activiteiten in het kader van de internationale Dag van de Leraar op 5 oktober.