Maandag 1 september zijn de definitieve conceptkerndoelen burgerschap gepubliceerd door het SLO, in opdracht van OCW. VOS/ABB is blij om te zien dat haar zorgen zijn meegenomen in de totstandkoming van de definitieve conceptkerndoelen.
Bij de totstandkoming van het Wetsvoorstel herziening wettelijke grondslagen kerndoelen heeft VOS/ABB enkele kanttekeningen geplaatst over de juridische houdbaarheid van de wettelijke grondslag van de burgerschapskerndoelen in relatie tot de wettelijke burgerschapsopdracht.
In reactie op het wetsvoorstel zei VOS/ABB hierover:
“In de memorie van toelichting worden de begrippen ‘burgerschapsopdracht’ en ‘burgerschapsonderwijs’ niet duidelijk van elkaar onderscheiden. Dit zorgt voor verwarring. Het zijn namelijk twee verschillende concepten met een andere juridische basis:
• Burgerschapsopdracht: betreft het doel of uitgangspunt van het onderwijs (bijv. bevordering van actief burgerschap, sociale cohesie, respect voor de rechtsstaat). Deze bestaat uit twee delen: het (burgerschaps)onderwijs en de schoolcultuur.
• Burgerschapsonderwijs: betreft de concrete invulling van deze opdracht in het onderwijsaanbod, waarop de inspectie toezicht houdt. In eerste instantie gaat dit om feitelijke kennis (p. 15 MvT).”
VOS/ABB is blij te zien dat in de toelichting op de definitieve conceptkerndoelen burgerschap duidelijk wordt dat er extra aandacht is besteed aan het verzorgen van de juiste juridische formulering om problemen met toezicht op scholen te voorkomen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025D36143&did=2025D36143